Barnens skolgårdar – inga toaletter

Kristdemokraternas gruppledare i Stockholms stad, Erik Slottner, kritiserar socialborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) med anledning av rapporterna om att hemlösa EU-migranter använder Sverigefinska skolans skolgård på Kungsholmen som sovplats och toalett.

– Det är fullständigt orimligt att man på skolor i Stockholm ska behöva börja dagen med att rensa skolgården från kläder, skräp, matrester och avföring. De här personerna har dessutom upprepade gånger ombetts att avlägsna sig från förskolor och skolor, så de vet mycket väl vad som gäller, men beteendet fortsätter. Då duger det inte att som borgarrådet Åsa Lindhagen säga att det är ”jätteviktigt att etablera kontakt med de här människorna”, säger Erik Slottner.

– Den nuvarande situationen är förödande utifrån ett barnperspektiv. Det är deras skolmiljö det handlar om. Det är inte bara vi kristdemokrater, utan också många stockholmare som har tröttnat på den slapphänta attityd till den här frågan som den rödgrönrosa majoriteten visar upp. De dubbla signaler som vänsterstyret sänt ut om illegala bosättningar har varit förödande, menar Erik Slottner.

– Vi måste gå från ord till handling. Svensk lag gäller i Sverige, den gäller för alla som vistas här och den säger att det är förbjudet att sova på allmänna platser. Trots det väljer Polisen att se mellan fingrarna och bötfäller inte. Det är oacceptabelt. Vi kan aldrig acceptera olagliga bosättningar, än mindre att våra barns skolgårdar används som toaletter, avslutar Erik Slottner.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,