Barnens skolgårdar – inga toaletter

Kristdemokraternas gruppledare i Stockholms stad, Erik Slottner, kritiserar socialborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) med anledning av rapporterna om att hemlösa EU-migranter använder Sverigefinska skolans skolgård på Kungsholmen som sovplats och toalett.

– Det är fullständigt orimligt att man på skolor i Stockholm ska behöva börja dagen med att rensa skolgården från kläder, skräp, matrester och avföring. De här personerna har dessutom upprepade gånger ombetts att avlägsna sig från förskolor och skolor, så de vet mycket väl vad som gäller, men beteendet fortsätter. Då duger det inte att som borgarrådet Åsa Lindhagen säga att det är ”jätteviktigt att etablera kontakt med de här människorna”, säger Erik Slottner.

– Den nuvarande situationen är förödande utifrån ett barnperspektiv. Det är deras skolmiljö det handlar om. Det är inte bara vi kristdemokrater, utan också många stockholmare som har tröttnat på den slapphänta attityd till den här frågan som den rödgrönrosa majoriteten visar upp. De dubbla signaler som vänsterstyret sänt ut om illegala bosättningar har varit förödande, menar Erik Slottner.

– Vi måste gå från ord till handling. Svensk lag gäller i Sverige, den gäller för alla som vistas här och den säger att det är förbjudet att sova på allmänna platser. Trots det väljer Polisen att se mellan fingrarna och bötfäller inte. Det är oacceptabelt. Vi kan aldrig acceptera olagliga bosättningar, än mindre att våra barns skolgårdar används som toaletter, avslutar Erik Slottner.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De