Barnens skolgårdar – inga toaletter

Kristdemokraternas gruppledare i Stockholms stad, Erik Slottner, kritiserar socialborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) med anledning av rapporterna om att hemlösa EU-migranter använder Sverigefinska skolans skolgård på Kungsholmen som sovplats och toalett.

– Det är fullständigt orimligt att man på skolor i Stockholm ska behöva börja dagen med att rensa skolgården från kläder, skräp, matrester och avföring. De här personerna har dessutom upprepade gånger ombetts att avlägsna sig från förskolor och skolor, så de vet mycket väl vad som gäller, men beteendet fortsätter. Då duger det inte att som borgarrådet Åsa Lindhagen säga att det är ”jätteviktigt att etablera kontakt med de här människorna”, säger Erik Slottner.

– Den nuvarande situationen är förödande utifrån ett barnperspektiv. Det är deras skolmiljö det handlar om. Det är inte bara vi kristdemokrater, utan också många stockholmare som har tröttnat på den slapphänta attityd till den här frågan som den rödgrönrosa majoriteten visar upp. De dubbla signaler som vänsterstyret sänt ut om illegala bosättningar har varit förödande, menar Erik Slottner.

– Vi måste gå från ord till handling. Svensk lag gäller i Sverige, den gäller för alla som vistas här och den säger att det är förbjudet att sova på allmänna platser. Trots det väljer Polisen att se mellan fingrarna och bötfäller inte. Det är oacceptabelt. Vi kan aldrig acceptera olagliga bosättningar, än mindre att våra barns skolgårdar används som toaletter, avslutar Erik Slottner.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde