Barnfattigdomen minskar i Stockholm

Ewa talar
Foto: Scharlotte Peppare

Idag kom Rädda Barnens årsrapport om barnfattigdom i Sverige. Bland annat konstateras att de senaste årens utveckling har varit mycket gynnsam i Stockholm. Sedan den senaste rapporten har den uppmätta barnfattigdomen minskat från 14,1 till 13,7 procent. Detta kan jämföras med Göteborg och Malmö där barnfattigdomen är 17,5 respektive 31,9 procent.

I Stockholm har barnfattigdomen minskat i de stadsdelar som har den högsta andelarna barn i ekonomisk utsatthet. Allra mest i Rinkeby, där barnfattigdomen minskar med 2,8 procentenheter.

– Det är glädjande att Stockholm är på rätt väg när det gäller att minska barnfattigdomen. Höjt flerbarnstillägget i barnbidraget, ökat bostadsbidrag för barnfamiljer med låga inkomster och en särskild fritidspeng för barn som lever i ekonomisk utsatthet är exempel på områden där Kristdemokraterna har fått gehör och som är åtgärder som kan minska barnfattigdomen ytterligare, säger Ewa Samuelsson (KD), biträdande Socialborgarråd.

– Budget- och skuldrådgivning för barnfamiljer, fler sommarjobb för ungdomar i främst ytterstaden och ett väl fungerande samarbete mellan skola och socialtjänst är exempel på områden som Stockholms stad prioriterar, säger Ewa Samuelsson (KD).

– Samtidigt som den utveckling rapporten beskriver är positiv för Stockholms del återstår självfallet mer arbete, avslutar Ewa Samuelsson (KD).

Markus Nyman

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde