Barnfattigdomen minskar i Stockholm

Ewa talar
Foto: Scharlotte Peppare

Idag kom Rädda Barnens årsrapport om barnfattigdom i Sverige. Bland annat konstateras att de senaste årens utveckling har varit mycket gynnsam i Stockholm. Sedan den senaste rapporten har den uppmätta barnfattigdomen minskat från 14,1 till 13,7 procent. Detta kan jämföras med Göteborg och Malmö där barnfattigdomen är 17,5 respektive 31,9 procent.

I Stockholm har barnfattigdomen minskat i de stadsdelar som har den högsta andelarna barn i ekonomisk utsatthet. Allra mest i Rinkeby, där barnfattigdomen minskar med 2,8 procentenheter.

– Det är glädjande att Stockholm är på rätt väg när det gäller att minska barnfattigdomen. Höjt flerbarnstillägget i barnbidraget, ökat bostadsbidrag för barnfamiljer med låga inkomster och en särskild fritidspeng för barn som lever i ekonomisk utsatthet är exempel på områden där Kristdemokraterna har fått gehör och som är åtgärder som kan minska barnfattigdomen ytterligare, säger Ewa Samuelsson (KD), biträdande Socialborgarråd.

– Budget- och skuldrådgivning för barnfamiljer, fler sommarjobb för ungdomar i främst ytterstaden och ett väl fungerande samarbete mellan skola och socialtjänst är exempel på områden som Stockholms stad prioriterar, säger Ewa Samuelsson (KD).

– Samtidigt som den utveckling rapporten beskriver är positiv för Stockholms del återstår självfallet mer arbete, avslutar Ewa Samuelsson (KD).

Markus Nyman

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län