Barnfattigdomen minskar i Stockholm

Ewa talar
Foto: Scharlotte Peppare

Idag kom Rädda Barnens årsrapport om barnfattigdom i Sverige. Bland annat konstateras att de senaste årens utveckling har varit mycket gynnsam i Stockholm. Sedan den senaste rapporten har den uppmätta barnfattigdomen minskat från 14,1 till 13,7 procent. Detta kan jämföras med Göteborg och Malmö där barnfattigdomen är 17,5 respektive 31,9 procent.

I Stockholm har barnfattigdomen minskat i de stadsdelar som har den högsta andelarna barn i ekonomisk utsatthet. Allra mest i Rinkeby, där barnfattigdomen minskar med 2,8 procentenheter.

– Det är glädjande att Stockholm är på rätt väg när det gäller att minska barnfattigdomen. Höjt flerbarnstillägget i barnbidraget, ökat bostadsbidrag för barnfamiljer med låga inkomster och en särskild fritidspeng för barn som lever i ekonomisk utsatthet är exempel på områden där Kristdemokraterna har fått gehör och som är åtgärder som kan minska barnfattigdomen ytterligare, säger Ewa Samuelsson (KD), biträdande Socialborgarråd.

– Budget- och skuldrådgivning för barnfamiljer, fler sommarjobb för ungdomar i främst ytterstaden och ett väl fungerande samarbete mellan skola och socialtjänst är exempel på områden som Stockholms stad prioriterar, säger Ewa Samuelsson (KD).

– Samtidigt som den utveckling rapporten beskriver är positiv för Stockholms del återstår självfallet mer arbete, avslutar Ewa Samuelsson (KD).

Markus Nyman

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4