Barnmorskeledda enheter en del av landstingets budget

Nyfödd på BB. Foto: Hans Olofsson (CC BY-SA)

Det står nu klart att Kristdemokraternas förslag om barnmorskeledda enheter är en del av den budget för 2015 som Alliansen presenterar inom kort. Det skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) tillsammans med Nackas kommunalråd Jan-Eric Jansson (KD) i Svenska Dagbladet i dag.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte PeppareFör Kristdemokraterna är ökad kapacitet inom förlossningsvården, genom nya enheter som exempelvis BB Nacka eller genom nya organisationsformer som exempelvis barnmorskeledda enheter, väsentligt för att alla barn som föds i Stockholm ska få en trygg start i livet. I nästa års budget för Stockholms läns landsting kommer nya arbetssätt och organisationsformer för förlossningsvården att uppmuntras.

Budgeten i sin helhet presenteras under den närmaste framtiden.

Här kan du läsa Ella Bohlins och Jan-Eric Janssons debattartikel: ”Vi räknar med brett stöd för ny satsning” >>

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län