Barnmorskeledda enheter en del av landstingets budget

Nyfödd på BB. Foto: Hans Olofsson (CC BY-SA)

Det står nu klart att Kristdemokraternas förslag om barnmorskeledda enheter är en del av den budget för 2015 som Alliansen presenterar inom kort. Det skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) tillsammans med Nackas kommunalråd Jan-Eric Jansson (KD) i Svenska Dagbladet i dag.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte PeppareFör Kristdemokraterna är ökad kapacitet inom förlossningsvården, genom nya enheter som exempelvis BB Nacka eller genom nya organisationsformer som exempelvis barnmorskeledda enheter, väsentligt för att alla barn som föds i Stockholm ska få en trygg start i livet. I nästa års budget för Stockholms läns landsting kommer nya arbetssätt och organisationsformer för förlossningsvården att uppmuntras.

Budgeten i sin helhet presenteras under den närmaste framtiden.

Här kan du läsa Ella Bohlins och Jan-Eric Janssons debattartikel: ”Vi räknar med brett stöd för ny satsning” >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4