Barnmorskeledda enheter en del av landstingets budget

Nyfödd på BB. Foto: Hans Olofsson (CC BY-SA)

Det står nu klart att Kristdemokraternas förslag om barnmorskeledda enheter är en del av den budget för 2015 som Alliansen presenterar inom kort. Det skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) tillsammans med Nackas kommunalråd Jan-Eric Jansson (KD) i Svenska Dagbladet i dag.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte PeppareFör Kristdemokraterna är ökad kapacitet inom förlossningsvården, genom nya enheter som exempelvis BB Nacka eller genom nya organisationsformer som exempelvis barnmorskeledda enheter, väsentligt för att alla barn som föds i Stockholm ska få en trygg start i livet. I nästa års budget för Stockholms läns landsting kommer nya arbetssätt och organisationsformer för förlossningsvården att uppmuntras.

Budgeten i sin helhet presenteras under den närmaste framtiden.

Här kan du läsa Ella Bohlins och Jan-Eric Janssons debattartikel: ”Vi räknar med brett stöd för ny satsning” >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde