Barnmorskor får större roll i förlossningsvården

Kvinnor som föder barn ska få ett kontinuerligt stöd av en barnmorska och barnmorskan ska vara huvudansvarig. Det är några av de krav som vid årsskiftet blir tydligare i Stockholms läns förlossningsvård.

Ella Bohlin (KD)– Vi stärker barnmorskornas roll och lyfter fram deras kompetens i samband med att vi inför förändringar i vårdvalet. När jag har träffat föräldrar och personal har varit tydligt att det finns en efterfrågan på en hög närvaro från barnmorskorna, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Kristdemokraterna avsätter också 100 miljoner kronor extra till förlossningsvården i sin skuggbudget i riksdagen.

– Förlossningsvården står inför stora utmaningar där vi håller på att titta på långsiktiga förändringar för att fler ska kunna känna sig trygga och få föda på det sjukhus de har valt i första hand. Vi vet att det bland annat behövs mer resurser och ett större statligt ansvar, säger Ella Bohlin.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4