Barnmorskorna står för mänsklig omsorg

Ella Bohlin (KD)

Situationen inom förlossningsvården uppmärksammas på flera håll i landet, genom uppgifter om en stressad tillvaro för mammor och en tuff arbetsmiljö för barnmorskorna. I dag genomförs en manifestation i Stockholm, där Kristdemokraternas blivande landstingsråd Ella Bohlin medverkar.

– Alla barn har rätt till en god start i livet och barnmorskorna har rätt till en säker arbetsmiljö. Kristdemokraterna vill utbilda göra det lättare för sjuksköterskor att studera vidare till barnmorskor och underlätta för barnmorskor från andra EU-länder att komma och jobba. Med fler som arbetar inom förlossningsvården minskar stressen och fler kliniker kan öppna, säger Ella Bohlin.

Kristdemokraterna är familjens röst. Att vara på BB är en av de största händelserna i många människors liv och en självklart prioriterad fråga för partiet.

– Det handlar ofta inte om orimliga krav från barnmorskorna utan om att ha möjlighet att gå på toaletten eller ta lunchrast under arbetspasset. Kristdemokraterna och Alliansen satsar stort på en bättre förlossningsvård, bland annat genom att öka antalet vårdplatser. Vi måste ta krafttag för en trygg och säker förlossningsvård för alla, säger Ella Bohlin.

Tidningen Vårdfokus skriver mer om manifestationen >>

Företrädare för barnmorskor och Vårdförbundet skriver i dag om sina krav i Svenska Dagbladet >>

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn