Barnmorskorna står för mänsklig omsorg

Ella Bohlin (KD)

Situationen inom förlossningsvården uppmärksammas på flera håll i landet, genom uppgifter om en stressad tillvaro för mammor och en tuff arbetsmiljö för barnmorskorna. I dag genomförs en manifestation i Stockholm, där Kristdemokraternas blivande landstingsråd Ella Bohlin medverkar.

– Alla barn har rätt till en god start i livet och barnmorskorna har rätt till en säker arbetsmiljö. Kristdemokraterna vill utbilda göra det lättare för sjuksköterskor att studera vidare till barnmorskor och underlätta för barnmorskor från andra EU-länder att komma och jobba. Med fler som arbetar inom förlossningsvården minskar stressen och fler kliniker kan öppna, säger Ella Bohlin.

Kristdemokraterna är familjens röst. Att vara på BB är en av de största händelserna i många människors liv och en självklart prioriterad fråga för partiet.

– Det handlar ofta inte om orimliga krav från barnmorskorna utan om att ha möjlighet att gå på toaletten eller ta lunchrast under arbetspasset. Kristdemokraterna och Alliansen satsar stort på en bättre förlossningsvård, bland annat genom att öka antalet vårdplatser. Vi måste ta krafttag för en trygg och säker förlossningsvård för alla, säger Ella Bohlin.

Tidningen Vårdfokus skriver mer om manifestationen >>

Företrädare för barnmorskor och Vårdförbundet skriver i dag om sina krav i Svenska Dagbladet >>

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4