Barnmorskorna står för mänsklig omsorg

Ella Bohlin (KD)

Situationen inom förlossningsvården uppmärksammas på flera håll i landet, genom uppgifter om en stressad tillvaro för mammor och en tuff arbetsmiljö för barnmorskorna. I dag genomförs en manifestation i Stockholm, där Kristdemokraternas blivande landstingsråd Ella Bohlin medverkar.

– Alla barn har rätt till en god start i livet och barnmorskorna har rätt till en säker arbetsmiljö. Kristdemokraterna vill utbilda göra det lättare för sjuksköterskor att studera vidare till barnmorskor och underlätta för barnmorskor från andra EU-länder att komma och jobba. Med fler som arbetar inom förlossningsvården minskar stressen och fler kliniker kan öppna, säger Ella Bohlin.

Kristdemokraterna är familjens röst. Att vara på BB är en av de största händelserna i många människors liv och en självklart prioriterad fråga för partiet.

– Det handlar ofta inte om orimliga krav från barnmorskorna utan om att ha möjlighet att gå på toaletten eller ta lunchrast under arbetspasset. Kristdemokraterna och Alliansen satsar stort på en bättre förlossningsvård, bland annat genom att öka antalet vårdplatser. Vi måste ta krafttag för en trygg och säker förlossningsvård för alla, säger Ella Bohlin.

Tidningen Vårdfokus skriver mer om manifestationen >>

Företrädare för barnmorskor och Vårdförbundet skriver i dag om sina krav i Svenska Dagbladet >>

För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren