Båtresor till Slussen

TV4Nyheterna%20Stockholm%2022:35

Pendelbåtar bör avlasta bussterminalen under bygget av nya Slussen enligt vårt förslag. Något även TV4 Stockholm rapporterar.

Antal bussresenärer från Nacka och Värmdö som i morgonrusningen tar sig in till Slussen är omkring 20 000. För att ta emot alla bussar på den blivande byggarbetsplatsen Slussen är planerna att fram till år 2020 bl.a. placera en ponton ute på Strömmen. Det finns en oro att pontonens kapacitet inte kommer att räcka till – detta samtidigt som Nacka och Värmdö är några av länets mest snabbväxande kommuner.

För att på kort sikt fram till år 2020 kunna möta upp mot det växande behovet av kollektivtrafik, samtidigt som Slussen rivs och byggs upp på nytt, vill Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting att Slussen ska avlastas med pendelbåtar.

Genom att låta en del av bussarna från Orminge och Värmdö gå till Telegrafberget för vidare färd med pendelbåt mot Frihamnen kan en ny tvärförbindelse skapas in mot City. Vid Frihamnen kan resenärer bl.a. bytta till 1:ans blåbuss men även till den framtida Spårväg City.

Att även låta bussar gå till Nacka Strand där byte kan ske till pendelbåt mot Nybroviken, Frihamnen, Ropsten eller Gamla Stan vore ett spännande alternativ. Även en direktlinje mellan busspontonen och Strömkajen vore intressant.

Med fyra nya pendelbåtar med en kapacitet på 250 passagerare skulle pendelbåtstrafiken i morgonrusningen kunna avlasta busstrafiken med omkring 15 procent.

Kristdemokraterna kommer i Trafiknämnden arbeta för att pendelbåtar ska avlasta bussterminalen under bygget av nya Slussen.

Att bättre nyttja Stockholms inre vattenvägar för en snabb och smidig kollektivtrafik är en del av Kristdemokraternas vision för stockholmsregionen.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt