Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvecklingen har vänt. Resenärerna är nöjdare, förseningarna har minskat, färre behöver använda resegarantin och det går snabbare att få kontakt på telefon.

13 februari 2016

– Jag hoppas att vi nu kan se ett trendbrott nu i början av 2017 och en början till att resenärerna får en färdtjänst av högsta kvalitet, som vi politiker har blivit lovade. Den som behöver resa med färdtjänst ska kunna lita på att bilen kommer i tid och få ett gott bemötande, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen.

Under hösten kom flera rapporter om försenade bilar, lång väntetid till kundtjänst, och missnöjda resenärer. Stockholms läns landsting krävde därför vite, förändrade bokningssystemet, tog in fler trafikledare och satte in fler bilar där problemen varit särskilt stora. Vissa bilar handplockades för att enbart ta färdtjänstuppdrag under tider med högt tryck.

– Under året fortsätter vi att arbeta med det långa perspektivet. Framtidens färdtjänst ska fungera ännu bättre än i dag. Vi tar därför med oss effekterna av de här åtgärderna, säger Fredrik Wallén.

Här är några av resultaten av mätningarna av färdtjänsten i Stockholms län. Mätningarna är genomförda av landstingets trafikförvaltning.

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör