Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvecklingen har vänt. Resenärerna är nöjdare, förseningarna har minskat, färre behöver använda resegarantin och det går snabbare att få kontakt på telefon.

13 februari 2017

– Jag hoppas att vi nu kan se ett trendbrott nu i början av 2017 och en början till att resenärerna får en färdtjänst av högsta kvalitet, som vi politiker har blivit lovade. Den som behöver resa med färdtjänst ska kunna lita på att bilen kommer i tid och få ett gott bemötande, säger Fredrik Wallén (KD), ordförande för färdtjänstberedningen.

Under hösten kom flera rapporter om försenade bilar, lång väntetid till kundtjänst, och missnöjda resenärer. Stockholms läns landsting krävde därför vite, förändrade bokningssystemet, tog in fler trafikledare och satte in fler bilar där problemen varit särskilt stora. Vissa bilar handplockades för att enbart ta färdtjänstuppdrag under tider med högt tryck.

– Under året fortsätter vi att arbeta med det långa perspektivet. Framtidens färdtjänst ska fungera ännu bättre än i dag. Vi tar därför med oss effekterna av de här åtgärderna, säger Fredrik Wallén.

Här är några av resultaten av mätningarna av färdtjänsten i Stockholms län. Mätningarna är genomförda av landstingets trafikförvaltning.

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt