BB Sophia får utökat uppdrag

den 11 mars 2015

BB Sophia kommer att få ta hand om tidigare förlossningar. På måndag beslutar Alliansen i landstinget att utöka förlossningsklinikens uppdrag så att den får ta emot mammor som föder i graviditetsvecka 32 i stället för vecka 37.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Vi behöver fortsätta att bygga ut förlossningsvården i Stockholm så att så många mammor som möjligt får föda på det BB de har valt. Alla undersökningar visar att BB Sophia har en bra verksamhet och att mammorna är väldigt nöjda, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Experternas bedömning är att BB Sophia har förutsättningarna att få sitt uppdrag utökat utan att kvaliteten och patientsäkerheten påverkas. I första hand berör beslutet neonatalvården, då fler barn kommer att födas i ett tidigare skede av graviditeteten.

– BB Sophia har en väl fungerande neonatalavdelning som inte används optimalt när många inte får föda där. Kliniken har gång efter annan visat att de jobbar hårt för att erbjuda födande kvinnor förlossningsvård med hög kvalitet, säger Ella Bohlin.
För mer information:
Roksana Parsan

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk