BB Sophia får utökat uppdrag

den 11 mars 2015

BB Sophia kommer att få ta hand om tidigare förlossningar. På måndag beslutar Alliansen i landstinget att utöka förlossningsklinikens uppdrag så att den får ta emot mammor som föder i graviditetsvecka 32 i stället för vecka 37.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Vi behöver fortsätta att bygga ut förlossningsvården i Stockholm så att så många mammor som möjligt får föda på det BB de har valt. Alla undersökningar visar att BB Sophia har en bra verksamhet och att mammorna är väldigt nöjda, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Experternas bedömning är att BB Sophia har förutsättningarna att få sitt uppdrag utökat utan att kvaliteten och patientsäkerheten påverkas. I första hand berör beslutet neonatalvården, då fler barn kommer att födas i ett tidigare skede av graviditeteten.

– BB Sophia har en väl fungerande neonatalavdelning som inte används optimalt när många inte får föda där. Kliniken har gång efter annan visat att de jobbar hårt för att erbjuda födande kvinnor förlossningsvård med hög kvalitet, säger Ella Bohlin.
För mer information:
Roksana Parsan

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi