BB Sophia får utökat uppdrag

den 11 mars 2015

BB Sophia kommer att få ta hand om tidigare förlossningar. På måndag beslutar Alliansen i landstinget att utöka förlossningsklinikens uppdrag så att den får ta emot mammor som föder i graviditetsvecka 32 i stället för vecka 37.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Vi behöver fortsätta att bygga ut förlossningsvården i Stockholm så att så många mammor som möjligt får föda på det BB de har valt. Alla undersökningar visar att BB Sophia har en bra verksamhet och att mammorna är väldigt nöjda, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Experternas bedömning är att BB Sophia har förutsättningarna att få sitt uppdrag utökat utan att kvaliteten och patientsäkerheten påverkas. I första hand berör beslutet neonatalvården, då fler barn kommer att födas i ett tidigare skede av graviditeteten.

– BB Sophia har en väl fungerande neonatalavdelning som inte används optimalt när många inte får föda där. Kliniken har gång efter annan visat att de jobbar hårt för att erbjuda födande kvinnor förlossningsvård med hög kvalitet, säger Ella Bohlin.
För mer information:
Roksana Parsan

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt