BB Sophia får utökat uppdrag

den 11 mars 2015

BB Sophia kommer att få ta hand om tidigare förlossningar. På måndag beslutar Alliansen i landstinget att utöka förlossningsklinikens uppdrag så att den får ta emot mammor som föder i graviditetsvecka 32 i stället för vecka 37.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare– Vi behöver fortsätta att bygga ut förlossningsvården i Stockholm så att så många mammor som möjligt får föda på det BB de har valt. Alla undersökningar visar att BB Sophia har en bra verksamhet och att mammorna är väldigt nöjda, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Experternas bedömning är att BB Sophia har förutsättningarna att få sitt uppdrag utökat utan att kvaliteten och patientsäkerheten påverkas. I första hand berör beslutet neonatalvården, då fler barn kommer att födas i ett tidigare skede av graviditeteten.

– BB Sophia har en väl fungerande neonatalavdelning som inte används optimalt när många inte får föda där. Kliniken har gång efter annan visat att de jobbar hårt för att erbjuda födande kvinnor förlossningsvård med hög kvalitet, säger Ella Bohlin.
För mer information:
Roksana Parsan

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde