BB Sophia meddelar att man säger upp avtalet med landstinget

BB Sophia har meddelat att de ska lämna in en begäran om uppsägning av sitt avtal med landstinget. Kapaciteten hos de övriga förlossningsenheterna i Stockholms län kommer att stärkas för att blivande föräldrar ska känna sig trygga.

Ella Bohlin (KD)– BB Sophia har en uppskattad verksamhet som har gjort att förlossningsvården kunnat fungera bättre i Stockholm, så jag beklagar verkligen beskedet. Vi arbetar nu intensivt med att hitta den bästa lösningen för alla blivande föräldrar och personalen, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Över 92 procent får i dag föda på det BB de har valt i första hand i Stockholms läns landsting. BB Sophia genomförde under 2015 ungefär 3 200 förlossningar.

– Om BB Sophia avslutar sitt uppdrag för landstinget behöver vi bygga ut andra förlossningsenheter i länet. Avtalet säger att BB Sophia kommer att bedriva sin verksamhet som vanligt under en sex månaders uppsägningstid. Vi ser också att ett nytt BB på S:t Görans sjukhus kommer närmare. Föräldrar i Stockholms län ska ha tillgång till trygga förlossningar även i fortsättningen, säger Ella Bohlin.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4