BB Sophia meddelar att man säger upp avtalet med landstinget

BB Sophia har meddelat att de ska lämna in en begäran om uppsägning av sitt avtal med landstinget. Kapaciteten hos de övriga förlossningsenheterna i Stockholms län kommer att stärkas för att blivande föräldrar ska känna sig trygga.

Ella Bohlin (KD)– BB Sophia har en uppskattad verksamhet som har gjort att förlossningsvården kunnat fungera bättre i Stockholm, så jag beklagar verkligen beskedet. Vi arbetar nu intensivt med att hitta den bästa lösningen för alla blivande föräldrar och personalen, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Över 92 procent får i dag föda på det BB de har valt i första hand i Stockholms läns landsting. BB Sophia genomförde under 2015 ungefär 3 200 förlossningar.

– Om BB Sophia avslutar sitt uppdrag för landstinget behöver vi bygga ut andra förlossningsenheter i länet. Avtalet säger att BB Sophia kommer att bedriva sin verksamhet som vanligt under en sex månaders uppsägningstid. Vi ser också att ett nytt BB på S:t Görans sjukhus kommer närmare. Föräldrar i Stockholms län ska ha tillgång till trygga förlossningar även i fortsättningen, säger Ella Bohlin.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning