BB Sophia meddelar att man säger upp avtalet med landstinget

BB Sophia har meddelat att de ska lämna in en begäran om uppsägning av sitt avtal med landstinget. Kapaciteten hos de övriga förlossningsenheterna i Stockholms län kommer att stärkas för att blivande föräldrar ska känna sig trygga.

Ella Bohlin (KD)– BB Sophia har en uppskattad verksamhet som har gjort att förlossningsvården kunnat fungera bättre i Stockholm, så jag beklagar verkligen beskedet. Vi arbetar nu intensivt med att hitta den bästa lösningen för alla blivande föräldrar och personalen, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Över 92 procent får i dag föda på det BB de har valt i första hand i Stockholms läns landsting. BB Sophia genomförde under 2015 ungefär 3 200 förlossningar.

– Om BB Sophia avslutar sitt uppdrag för landstinget behöver vi bygga ut andra förlossningsenheter i länet. Avtalet säger att BB Sophia kommer att bedriva sin verksamhet som vanligt under en sex månaders uppsägningstid. Vi ser också att ett nytt BB på S:t Görans sjukhus kommer närmare. Föräldrar i Stockholms län ska ha tillgång till trygga förlossningar även i fortsättningen, säger Ella Bohlin.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt