BB Sophia visar vägen för en BB-garanti i Stockholm

Nyfödd på BB. Foto: Hans Olofsson (CC BY-SA)

Stockholm den 2 april 2014

Båda föräldrarna ska alltid få stanna kvar på BB med sitt nyfödda barn, föreslår Kristdemokraterna i Stockholm och lyfter fram BB Sophia, som invigs i dag, som ett positivt exempel för förlossningsvården med sina familjerum till alla.

Ella Bohlin (KD)– Vi vet hur viktigt det är med trygghet och närhet under vid det som är den viktigaste händelsen i många människos liv. För att familjen ska kunna vara samlad vill vi införa en ”stanna över natten-garanti” så att föräldrar ska kunna stanna kvar med det lilla barnet på BB. Om det behövs kan vi tänka oss att satsa på att bygga om förlossningsavdelningar så att det finns plats för partnern, säger Ella Bohlin, Kristdemokraternas toppkandidat till landstingsvalet.

BB Sophia har varit öppet sedan början av mars och invigs i dag. Kapaciteten är 4 000 förlossningar per år. En förstföderska stannar två nätter, och både partner och syskon kan stanna med mamman.

– Vi vet att det finns tråkiga exempel på där partnern inte har fått stanna kvar över natten under det första dygnet med en nyfödd. Så ska det inte gå till. Även om det är möjligt att övernatta på många sjukhus i Stockholmsregionen redan i dag vill vi skärpa kraven genom en ”stanna-över-natten-garanti” så att alla barn får en så god start i livet som möjligt, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk