BB Sophia visar vägen för en BB-garanti i Stockholm

Nyfödd på BB. Foto: Hans Olofsson (CC BY-SA)

Stockholm den 2 april 2014

Båda föräldrarna ska alltid få stanna kvar på BB med sitt nyfödda barn, föreslår Kristdemokraterna i Stockholm och lyfter fram BB Sophia, som invigs i dag, som ett positivt exempel för förlossningsvården med sina familjerum till alla.

Ella Bohlin (KD)– Vi vet hur viktigt det är med trygghet och närhet under vid det som är den viktigaste händelsen i många människos liv. För att familjen ska kunna vara samlad vill vi införa en ”stanna över natten-garanti” så att föräldrar ska kunna stanna kvar med det lilla barnet på BB. Om det behövs kan vi tänka oss att satsa på att bygga om förlossningsavdelningar så att det finns plats för partnern, säger Ella Bohlin, Kristdemokraternas toppkandidat till landstingsvalet.

BB Sophia har varit öppet sedan början av mars och invigs i dag. Kapaciteten är 4 000 förlossningar per år. En förstföderska stannar två nätter, och både partner och syskon kan stanna med mamman.

– Vi vet att det finns tråkiga exempel på där partnern inte har fått stanna kvar över natten under det första dygnet med en nyfödd. Så ska det inte gå till. Även om det är möjligt att övernatta på många sjukhus i Stockholmsregionen redan i dag vill vi skärpa kraven genom en ”stanna-över-natten-garanti” så att alla barn får en så god start i livet som möjligt, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4