BB Sophia visar vägen för en BB-garanti i Stockholm

Nyfödd på BB. Foto: Hans Olofsson (CC BY-SA)

Stockholm den 2 april 2014

Båda föräldrarna ska alltid få stanna kvar på BB med sitt nyfödda barn, föreslår Kristdemokraterna i Stockholm och lyfter fram BB Sophia, som invigs i dag, som ett positivt exempel för förlossningsvården med sina familjerum till alla.

Ella Bohlin (KD)– Vi vet hur viktigt det är med trygghet och närhet under vid det som är den viktigaste händelsen i många människos liv. För att familjen ska kunna vara samlad vill vi införa en ”stanna över natten-garanti” så att föräldrar ska kunna stanna kvar med det lilla barnet på BB. Om det behövs kan vi tänka oss att satsa på att bygga om förlossningsavdelningar så att det finns plats för partnern, säger Ella Bohlin, Kristdemokraternas toppkandidat till landstingsvalet.

BB Sophia har varit öppet sedan början av mars och invigs i dag. Kapaciteten är 4 000 förlossningar per år. En förstföderska stannar två nätter, och både partner och syskon kan stanna med mamman.

– Vi vet att det finns tråkiga exempel på där partnern inte har fått stanna kvar över natten under det första dygnet med en nyfödd. Så ska det inte gå till. Även om det är möjligt att övernatta på många sjukhus i Stockholmsregionen redan i dag vill vi skärpa kraven genom en ”stanna-över-natten-garanti” så att alla barn får en så god start i livet som möjligt, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi