BB Sophia visar vägen för en BB-garanti i Stockholm

Nyfödd på BB. Foto: Hans Olofsson (CC BY-SA)

Stockholm den 2 april 2014

Båda föräldrarna ska alltid få stanna kvar på BB med sitt nyfödda barn, föreslår Kristdemokraterna i Stockholm och lyfter fram BB Sophia, som invigs i dag, som ett positivt exempel för förlossningsvården med sina familjerum till alla.

Ella Bohlin (KD)– Vi vet hur viktigt det är med trygghet och närhet under vid det som är den viktigaste händelsen i många människos liv. För att familjen ska kunna vara samlad vill vi införa en ”stanna över natten-garanti” så att föräldrar ska kunna stanna kvar med det lilla barnet på BB. Om det behövs kan vi tänka oss att satsa på att bygga om förlossningsavdelningar så att det finns plats för partnern, säger Ella Bohlin, Kristdemokraternas toppkandidat till landstingsvalet.

BB Sophia har varit öppet sedan början av mars och invigs i dag. Kapaciteten är 4 000 förlossningar per år. En förstföderska stannar två nätter, och både partner och syskon kan stanna med mamman.

– Vi vet att det finns tråkiga exempel på där partnern inte har fått stanna kvar över natten under det första dygnet med en nyfödd. Så ska det inte gå till. Även om det är möjligt att övernatta på många sjukhus i Stockholmsregionen redan i dag vill vi skärpa kraven genom en ”stanna-över-natten-garanti” så att alla barn får en så god start i livet som möjligt, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde