Begränsad valfrihet i hemtjänsten?

Idag onsdag presenterade den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus resultatet av den hemtjänstutredning som beslut fattades om i samband med budget 2015. Kristdemokraterna är kritiska till att alltför omfattande krav på utförarna kan begränsa valfriheten. Vi välkomnar däremot att ramtid införs för att på så sätt kunna öka valfriheten för den äldre.

– Förslaget om att införa biståndsbedömd ramtid där den äldre och utföraren kommer överens om innehållet tillsammans är positivt. Kristdemokraterna gick till val på att utöka valfriheten för val av servicetjänster inom hemtjänsten. Det ska inte enbart vara enkelt att välja utförare av hemtjänst utan också vilken typ av tjänster man behöver hjälp med. Det krävs en ökad flexibilitet där den enskilde avgör om det är städning, matlagning, inköp eller något annat man behöver hjälp med, säger Sofia Modigh (KD), vice ordförande i Äldrenämnden.

– För Kristdemokraterna är det viktigt att den enskilde även framöver kan välja utförare av hemtjänst. Det finns en risk för att kraven på utförarna blir alltför hårda då det bland annat kommer att krävas kollektivavtal och referenstagning. Det kan därmed bli svårare för till exempel nya aktörer att etablera sig. Det är viktigt att vi inte ställer hårdare krav på privata utförare än kommunala, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

Kristdemokraterna har länge drivit att Stockholms stad ska införa en förenklad biståndsbedömning så att fler äldre som är i behov av hemtjänst kan få det. Långsiktigt kommer mer resurser att behöva tillföras för att hemtjänsten ska hålla hög kvalitet. För att höja kvaliteten inom hemtjänsten avsatte Kristdemokraterna i vårt budgetförslag 2016 ytterligare 26 mnkr till att höja hemtjänstpengen.

Markus Nyman

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos