Begränsad valfrihet i hemtjänsten?

Idag onsdag presenterade den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stadshus resultatet av den hemtjänstutredning som beslut fattades om i samband med budget 2015. Kristdemokraterna är kritiska till att alltför omfattande krav på utförarna kan begränsa valfriheten. Vi välkomnar däremot att ramtid införs för att på så sätt kunna öka valfriheten för den äldre.

– Förslaget om att införa biståndsbedömd ramtid där den äldre och utföraren kommer överens om innehållet tillsammans är positivt. Kristdemokraterna gick till val på att utöka valfriheten för val av servicetjänster inom hemtjänsten. Det ska inte enbart vara enkelt att välja utförare av hemtjänst utan också vilken typ av tjänster man behöver hjälp med. Det krävs en ökad flexibilitet där den enskilde avgör om det är städning, matlagning, inköp eller något annat man behöver hjälp med, säger Sofia Modigh (KD), vice ordförande i Äldrenämnden.

– För Kristdemokraterna är det viktigt att den enskilde även framöver kan välja utförare av hemtjänst. Det finns en risk för att kraven på utförarna blir alltför hårda då det bland annat kommer att krävas kollektivavtal och referenstagning. Det kan därmed bli svårare för till exempel nya aktörer att etablera sig. Det är viktigt att vi inte ställer hårdare krav på privata utförare än kommunala, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

Kristdemokraterna har länge drivit att Stockholms stad ska införa en förenklad biståndsbedömning så att fler äldre som är i behov av hemtjänst kan få det. Långsiktigt kommer mer resurser att behöva tillföras för att hemtjänsten ska hålla hög kvalitet. För att höja kvaliteten inom hemtjänsten avsatte Kristdemokraterna i vårt budgetförslag 2016 ytterligare 26 mnkr till att höja hemtjänstpengen.

Markus Nyman

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4