Beklaglig oro när det gäller cancervården

Tyvärr sprids i dagarna oro kring cancervården i Stockholm och i synnerhet kring barnonkologin där Kristdemokraterna och övriga Alliansen nyligen aviserade en behandlingsgaranti i budgeten för 2015. Vår signal är däremot tydlig: Resurserna till barncancervården kommer att finnas.

Ella Bohlin (KD)– Som ofta är fallet handlar det om resurser. Men, och det kan inte nog understrykas, den nya regeringen måste samtidigt fortsätta de insatser som Göran Hägglund (KD) och Alliansen införde i regeringsställning när det gäller utbildning av vårdpersonal i Stockholm. I framtiden kommer vi att behöva mer utbildad personal än i dag, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Beslutet om budgeten för Stockholms läns landsting fattas av fullmäktige i december. Under budgetåret 2015 kommer Alliansen att återkomma med hur garantin ska utformas, utifrån att barncancervården ska vara trygg och säker.

– Nu signalerar vi tydligt att resurser till barnonkologin kommer att finnas för att plats för behandling ska garanteras. En lösning som ligger nära till hands är att rekrytera personal från andar delar av landet. Under de närmaste dagarna kommer jag träffa tf sjukvårdsdirektör och ledning för Astrid Lindgrens barnsjukhus för att diskutera situationen inom barnonkologin och utformningen av garantin för behandling, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde