Beklaglig oro när det gäller cancervården

Tyvärr sprids i dagarna oro kring cancervården i Stockholm och i synnerhet kring barnonkologin där Kristdemokraterna och övriga Alliansen nyligen aviserade en behandlingsgaranti i budgeten för 2015. Vår signal är däremot tydlig: Resurserna till barncancervården kommer att finnas.

Ella Bohlin (KD)– Som ofta är fallet handlar det om resurser. Men, och det kan inte nog understrykas, den nya regeringen måste samtidigt fortsätta de insatser som Göran Hägglund (KD) och Alliansen införde i regeringsställning när det gäller utbildning av vårdpersonal i Stockholm. I framtiden kommer vi att behöva mer utbildad personal än i dag, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Beslutet om budgeten för Stockholms läns landsting fattas av fullmäktige i december. Under budgetåret 2015 kommer Alliansen att återkomma med hur garantin ska utformas, utifrån att barncancervården ska vara trygg och säker.

– Nu signalerar vi tydligt att resurser till barnonkologin kommer att finnas för att plats för behandling ska garanteras. En lösning som ligger nära till hands är att rekrytera personal från andar delar av landet. Under de närmaste dagarna kommer jag träffa tf sjukvårdsdirektör och ledning för Astrid Lindgrens barnsjukhus för att diskutera situationen inom barnonkologin och utformningen av garantin för behandling, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren