Beklaglig oro när det gäller cancervården

Tyvärr sprids i dagarna oro kring cancervården i Stockholm och i synnerhet kring barnonkologin där Kristdemokraterna och övriga Alliansen nyligen aviserade en behandlingsgaranti i budgeten för 2015. Vår signal är däremot tydlig: Resurserna till barncancervården kommer att finnas.

Ella Bohlin (KD)– Som ofta är fallet handlar det om resurser. Men, och det kan inte nog understrykas, den nya regeringen måste samtidigt fortsätta de insatser som Göran Hägglund (KD) och Alliansen införde i regeringsställning när det gäller utbildning av vårdpersonal i Stockholm. I framtiden kommer vi att behöva mer utbildad personal än i dag, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Beslutet om budgeten för Stockholms läns landsting fattas av fullmäktige i december. Under budgetåret 2015 kommer Alliansen att återkomma med hur garantin ska utformas, utifrån att barncancervården ska vara trygg och säker.

– Nu signalerar vi tydligt att resurser till barnonkologin kommer att finnas för att plats för behandling ska garanteras. En lösning som ligger nära till hands är att rekrytera personal från andar delar av landet. Under de närmaste dagarna kommer jag träffa tf sjukvårdsdirektör och ledning för Astrid Lindgrens barnsjukhus för att diskutera situationen inom barnonkologin och utformningen av garantin för behandling, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär