Beklaglig oro när det gäller cancervården

Tyvärr sprids i dagarna oro kring cancervården i Stockholm och i synnerhet kring barnonkologin där Kristdemokraterna och övriga Alliansen nyligen aviserade en behandlingsgaranti i budgeten för 2015. Vår signal är däremot tydlig: Resurserna till barncancervården kommer att finnas.

Ella Bohlin (KD)– Som ofta är fallet handlar det om resurser. Men, och det kan inte nog understrykas, den nya regeringen måste samtidigt fortsätta de insatser som Göran Hägglund (KD) och Alliansen införde i regeringsställning när det gäller utbildning av vårdpersonal i Stockholm. I framtiden kommer vi att behöva mer utbildad personal än i dag, säger barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD).

Beslutet om budgeten för Stockholms läns landsting fattas av fullmäktige i december. Under budgetåret 2015 kommer Alliansen att återkomma med hur garantin ska utformas, utifrån att barncancervården ska vara trygg och säker.

– Nu signalerar vi tydligt att resurser till barnonkologin kommer att finnas för att plats för behandling ska garanteras. En lösning som ligger nära till hands är att rekrytera personal från andar delar av landet. Under de närmaste dagarna kommer jag träffa tf sjukvårdsdirektör och ledning för Astrid Lindgrens barnsjukhus för att diskutera situationen inom barnonkologin och utformningen av garantin för behandling, säger Ella Bohlin.

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk