Beslut i dag: Ny mottagning för ME/CFS-sjuka

ME/CFS, den sjukdom som brukar kallas kroniskt trötthetssyndrom, får en ny mottagning i Stockholm. Under onsdagen beslutar Alliansen i Stockholms läns landsting att Bragee Rehab, som drivs av ”Arga doktorn” Björn Bragee, godkänns för vårdvalet.

12 oktober 2016

– Vi märker att behovet av den här vården är stor. Sedan vi kristdemokrater började bygga ut vården för ME/CFS-sjuka har en mottagning öppnat, på Stora Sköndal. De fick direkt massor av patienter från hela landet och har fått sätta stopp för fler remisser. Jag är glad att patienterna nu får ett större utbud och bättre tillgång till vård, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

ME/CFS står för myalgisk encefalomyelit/chronic fatigue syndrome och drabbar ungefär 40 000 människor i Sverige. Sjukdomen är komplex och relativt okänd, men Stockholms läns landsting är ledande i att utveckla vården. Förra året började arbetet med att ta fram ett vårdprogram och mottagningen på Stora Sköndal startade. Bragee Rehabs nya mottagning kommer att ligga på Karlavägen och startar den 1 november.

– Stockholm ska vara Sveriges bästa landsting för personer som drabbas av ME/CFS. Många går igenom ett stort lidande och behöver bättre hjälp med att utreda, få en diagnos och få behandling. Vi fortsätter nu skaffa mer kunskap och hitta vägar att möta patienternas behov så att så många som möjligt kan leva ett normalt liv, säger Ella Bohlin.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun