Beslut i dag: Ny mottagning för ME/CFS-sjuka

ME/CFS, den sjukdom som brukar kallas kroniskt trötthetssyndrom, får en ny mottagning i Stockholm. Under onsdagen beslutar Alliansen i Stockholms läns landsting att Bragee Rehab, som drivs av ”Arga doktorn” Björn Bragee, godkänns för vårdvalet.

12 oktober 2016

– Vi märker att behovet av den här vården är stor. Sedan vi kristdemokrater började bygga ut vården för ME/CFS-sjuka har en mottagning öppnat, på Stora Sköndal. De fick direkt massor av patienter från hela landet och har fått sätta stopp för fler remisser. Jag är glad att patienterna nu får ett större utbud och bättre tillgång till vård, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

ME/CFS står för myalgisk encefalomyelit/chronic fatigue syndrome och drabbar ungefär 40 000 människor i Sverige. Sjukdomen är komplex och relativt okänd, men Stockholms läns landsting är ledande i att utveckla vården. Förra året började arbetet med att ta fram ett vårdprogram och mottagningen på Stora Sköndal startade. Bragee Rehabs nya mottagning kommer att ligga på Karlavägen och startar den 1 november.

– Stockholm ska vara Sveriges bästa landsting för personer som drabbas av ME/CFS. Många går igenom ett stort lidande och behöver bättre hjälp med att utreda, få en diagnos och få behandling. Vi fortsätter nu skaffa mer kunskap och hitta vägar att möta patienternas behov så att så många som möjligt kan leva ett normalt liv, säger Ella Bohlin.

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde