Beslut i dag: Ny mottagning för ME/CFS-sjuka

ME/CFS, den sjukdom som brukar kallas kroniskt trötthetssyndrom, får en ny mottagning i Stockholm. Under onsdagen beslutar Alliansen i Stockholms läns landsting att Bragee Rehab, som drivs av ”Arga doktorn” Björn Bragee, godkänns för vårdvalet.

12 oktober 2016

– Vi märker att behovet av den här vården är stor. Sedan vi kristdemokrater började bygga ut vården för ME/CFS-sjuka har en mottagning öppnat, på Stora Sköndal. De fick direkt massor av patienter från hela landet och har fått sätta stopp för fler remisser. Jag är glad att patienterna nu får ett större utbud och bättre tillgång till vård, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

ME/CFS står för myalgisk encefalomyelit/chronic fatigue syndrome och drabbar ungefär 40 000 människor i Sverige. Sjukdomen är komplex och relativt okänd, men Stockholms läns landsting är ledande i att utveckla vården. Förra året började arbetet med att ta fram ett vårdprogram och mottagningen på Stora Sköndal startade. Bragee Rehabs nya mottagning kommer att ligga på Karlavägen och startar den 1 november.

– Stockholm ska vara Sveriges bästa landsting för personer som drabbas av ME/CFS. Många går igenom ett stort lidande och behöver bättre hjälp med att utreda, få en diagnos och få behandling. Vi fortsätter nu skaffa mer kunskap och hitta vägar att möta patienternas behov så att så många som möjligt kan leva ett normalt liv, säger Ella Bohlin.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4