Beslut i dag om bättre ME-vård

20 oktober 2014

Vården av ME-sjuka i Stockholm förstärks genom att bli inriktad mot biomedicin och få ett starkare fokus på forskning. Det beslutade en enig hälso- och sjukvårdsnämnd i Stockholms läns landsting i dag.

Stig Nyman (KD)– I väntan på att gåtan ME knäcks av vetenskapen arbetar Kristdemokraterna och Alliansen vidare med att Stockholm ska bli landets ledande landsting på omvårdnad, forskningssamverkan och habilitering. De här patienterna är mycket utsatta och går igenom stort lidande. Ingen säker behandling finns i dag att få och dagens forskning ger inga tydliga svar. När vi inför ett speciellt vårdval ser vi till att det finns en bred kompetens för både rehabiliteringen och läkarsidan. Målet är att få en bredd av vårdgivare och kunna lindra lidandet för fler, säger Stig Nyman (KD), äldre- och forskningslandstingsråd.

8 000 personer har i dag diagnosen ME/CFS i Stockholms län. ME/CFS betyder myalgisk encephalit/chronic fatigue syndrome och brukar benämnas kroniskt trötthetssyndrom. Landstinget har tidigare i år beslutat att ME/CFS ska ingå i vårdvalet för rehabilitering vid långvarig smärta och utmattningssyndrom. Vårdvalet planeras att starta i juni 2015 och innebär att den som är patient har stor frihet att välja vilken mottagning han eller hon går till. I dag finns ungefär 30 vårdval i Stockholms län.
För mer information:
Simon Olsson

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren