Beslut i dag om mer pengar till förlossningsvården

Under torsdagen fattade Alliansen i Stockholms läns landsting beslut om att höja den ekonomiska ersättningen till förlossningsvården. Från och med söndag den 1 oktober ökar pengarna från landstinget med 5 procent. Totalt handlar det om 120 miljoner kronor per år.

Alliansen i Stockholms läns landsting
28 september 2017

Ella Bohlin (KD)– Med den här ökningen bedömer vi att bemanningen kan öka så att förlossningsvården lättare kan ge alla kvinnor en trygg förlossning i Stockholm. Tanken är också att underlätta för att starta fler enheter med olika former för förlossningsvården, säger Ella Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

– Den höjda ersättningen är en del av vårt långsiktiga arbete för en trygg förlossningsvård. 120 miljoner på helår och 15 miljoner redan i år betyder att förlossningsklinikerna kan öka grundbemanningen vilket kommer göra situationen lättare året om och framför allt på somrarna, säger Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

– Trots högt tryck har nio av tio kvinnor denna sommar fått föda på sitt förstahandsval – men vi kan bli ännu bättre. Att vi nu höjer ersättningen gör att grundbemanningen kan utökas, så att såväl personal som de födande kvinnorna kan vara ännu mer trygga, både före, under och efter förlossningen, säger Marie Ljungberg Schött (M), sjukvårdslandstingsråd.

– Det här tillskottet möjliggör en bättre arbetsmiljö med mindre stress för våra hårt arbetande barnmorskor. Bättre förutsättningar för personalen kommer också att ge en bättre och tryggare vård för stockholmarna. Vi vill med detta också möjliggöra för fler olika inriktningar i förlossningsvården på längre sikt, säger Karin Fälldin (C), gruppledare i hälo- och sjukvårdsnämnden.

Fakta och bakgrund:

I förlossningsplanen för 2017–2024 utökas på kort sikt förlossningsvården på Karolinska Huddinge samt Södersjukhuset. På längre sikt kommer den nya förlossningskliniken på S:t Görans sjukhus medföra en viss överkapacitet inom förlossningsvården.

Satsningar har också gjorts kring utbildning för att minska förlossningsskador, bättre vägledning och information till föräldrarna, och introduktion för barnmorskor där nyanställda nyutexaminerade får ”gå bredvid” en erfaren barnmorska under de första månaderna på jobbet.

Ersättningshöjningen syftar till att verksamheterna ska få utrymme att öka sin grundbemanning och därigenom skapa arbetsro. Det ska också bidra till att framförallt barnmorskornas lönenivåer kan utvecklas mer utifrån erfarenhet, kompetens och prestation. Genom en ersättningshöjning i två steg kan kapacitetsökningen ske successivt och landstinget som beställare har möjlighet att noga följa upp hur verksamheterna lyckas med att åstadkomma de avsedda förstärkningarna.

Ersättningen till förlossningsklinikerna höjs med 5 procent från 1 oktober 2017 och med ytterligare 5 procent från 1 maj 2018.

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt