”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Kristdemokraterna i Stockholms stad kräver flera insatser för att förhindra fler terrorattacker på Stockholms gator. Bland annat vill partiet att betonglejonen ersätts med samma omfattande hinder som vid Rosenbad.

Partidistriktsstyrelsen för Kristdemokraterna i Stockholms stad
21 juni 2017

Ella Bohlin (KD)– Nu står sommaren för dörren och därmed börjar också turistsäsongen. Stockholm har varit relativt förskonat men terror och hot är tyvärr något som även vår stad behöver rusta sig emot. Det krävs tydliga insatser för att staden ska kunna vara en trygg plats för alla, säger Ella Bohlin (KD), ordförande för Kristdemokraternas partidistrikt Stockholms stad.

Den 7 april skedde terrorattacken med en lastbild på Drottninggatan, då fem personer dödades och minst 15 skadades. Betonglejonen visade sig inte ha motståndskraft. Ändå har det enbart varit nya betonglejon som majoriteten i Stockholms stadshus satsat på.

– Den rödgrönrosa majoriteten har inte varit tillräckligt proaktiva i detta arbete utan enbart hänvisat till att Stockholm fortsatt ska vara en ”öppen stad”. Det är inte hållbart. Nu måste arbetet för att Stockholm, och då i första hand gågatorna, ska skyddas mot terrordåd tas på allvar, säger Ella Bohlin.

Kristdemokraterna i Stockholm stad kräver att:

• De mest besökta gågatorna förses med omfattande hinder av samma typ som finns kring Rosenbad och Riksdagshuset.
  • En säkerhetsscanning genomförs över hela staden för att identifierar särskilt utsatta gator/stråk. (Särskilt Drottninggatan, Rörstrandsgatan, Odenplan och Götgatan).
  • Öka stadens förmåga att framgångsrikt och effektivt främja trygghet och säkerhet och stå emot hot och terror.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt