Bilda region utan Gotland nu!

Stockholms läns landsting bör ansöka om att bilda region utifrån dagens länsgräns så snart som möjligt. Det föreslår Kristdemokraternas partidistrikt i Stockholms stad.

3 november 2016

– Med en region hamnar besluten närmare medborgaren och blir effektivare då de administrativa gränserna blir färre. Förutsättningar för att samordna viktiga frågor som kollektivtrafikplanering, regional utveckling och trafikplanering blir också bättre. Dessutom medför en regionbildning att Stockholm blir en starkare part i EU-sammanhang och att vi får en möjlighet att utföra uppgifter inom ramen för EU:s strukturfondsprogram. Det ger ett mycket välkommet bidrag till utvecklingen av Stockholms infrastruktur, säger Ella Bohlin (KD), partidistriktsordförande.

Från 2017 blir Stockholms län det enda län där Länsstyrelsen formellt har kvar ansvaret för att nå tillväxt.

– Det finns ett tydligt demokratiskt perspektiv i frågan om regionbildning. När länet tar över det regionala utvecklingsansvaret från Länsstyrelsen flyttar kompetens från stat till region. Förändringen innebär inte att någon makt flyttas från kommunerna till regionen, utan enbart att makten flyttas till ett folkvalt regionfullmäktige. De viktiga beslut som i dag fattas om regionens utveckling av Länsstyrelsen saknar transparens och ansvarsutkrävande, säger Ella Bohlin.

OECD pekar ut ett svagt regional beslutsfattande som en nackdel för Sverige.

– Det finns ett klara ekonomiska fördelar med en region i stället för ett landsting. Det är märkligt att de rödgröna i Stockholms kommun är motståndare då deras partikollegor i både regeringen och Stockholms landsting välkomnar en regionbildning, säger Ella Bohlin.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning