Bilda region utan Gotland nu!

Stockholms läns landsting bör ansöka om att bilda region utifrån dagens länsgräns så snart som möjligt. Det föreslår Kristdemokraternas partidistrikt i Stockholms stad.

3 november 2016

– Med en region hamnar besluten närmare medborgaren och blir effektivare då de administrativa gränserna blir färre. Förutsättningar för att samordna viktiga frågor som kollektivtrafikplanering, regional utveckling och trafikplanering blir också bättre. Dessutom medför en regionbildning att Stockholm blir en starkare part i EU-sammanhang och att vi får en möjlighet att utföra uppgifter inom ramen för EU:s strukturfondsprogram. Det ger ett mycket välkommet bidrag till utvecklingen av Stockholms infrastruktur, säger Ella Bohlin (KD), partidistriktsordförande.

Från 2017 blir Stockholms län det enda län där Länsstyrelsen formellt har kvar ansvaret för att nå tillväxt.

– Det finns ett tydligt demokratiskt perspektiv i frågan om regionbildning. När länet tar över det regionala utvecklingsansvaret från Länsstyrelsen flyttar kompetens från stat till region. Förändringen innebär inte att någon makt flyttas från kommunerna till regionen, utan enbart att makten flyttas till ett folkvalt regionfullmäktige. De viktiga beslut som i dag fattas om regionens utveckling av Länsstyrelsen saknar transparens och ansvarsutkrävande, säger Ella Bohlin.

OECD pekar ut ett svagt regional beslutsfattande som en nackdel för Sverige.

– Det finns ett klara ekonomiska fördelar med en region i stället för ett landsting. Det är märkligt att de rödgröna i Stockholms kommun är motståndare då deras partikollegor i både regeringen och Stockholms landsting välkomnar en regionbildning, säger Ella Bohlin.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4