Blocköverskridande förhandlingar strandade – Alliansen i landstinget går fram själva

17 oktober 2014

Sedan valresultatet i landstinget i Stockholm blivit känt har det skett förhandlingar inom Alliansen och över blockgränsen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet om hur landstinget ska organiseras och styras. I dag meddelade Socialdemokraterna och Miljöpartiet att förhandlingarna är avslutade. Nu går Alliansen fram själva med ett eget förslag till landstingsfullmäktige för att få ett handlingskraftigt styre av landstinget.

Ella Bohlin (KD). Foto: Kristdemokraterna– Vi kommer lägga fram ett förslag på organisation och styrning av landstinget där alla partier får förutsättningar att bedriva politik, och där de kan följa alla viktiga ärenden och beslut. Alla partier får också ersättning för landstingsråd eller gruppledare samt politiska sekreterare för att kunna bedriva politik. Alliansen har varit mån om att nå en samsyn, säger Ella Bohlin, som föreslås som barn- och äldrelandstingsråd för Kristdemokraterna.

– Det är anmärkningsvärt att Socialdemokraterna och Miljöpartiet gör sitt yttersta för att göra landstinget handlingsförlamad i viktiga nämnder. Deras förslag riskerar att låsa landstinget och gör det mycket svårt att fatta beslut, säger Torbjörn Rosdahl (M), gruppledare.

– Landstinget står inför stora förändringar som kräver att politiken kan samla sig och ge besked till patienter, resenärer och medarbetare. Då är inte svaret att parlamentariskt låsa landstinget i fyra år. Det är inte ansvarsfullt, säger Anna Starbrink (FP) gruppledare.

– Vi hade önskat bredare samsyn över hur landstinget ska organiseras och vi beklagar att det inte gick. Nu kommer vi presentera ett förslag till fullmäktige på tisdag och nu hoppas vi att Socialdemokraternas, Miljöpartiet och Vänsterpartiet inte går ihop med Sverigedemokraterna i ett gemensamt förslag, säger Gustav Hemming (C), gruppledare.

Bakgrunden är att Alliansens bud om jämviktsdemokrati. Det ger tre 20-mannanämnder i landstinget med, som består av tio mandat till Alliansen och tio mandat till oppositionen. Ordföranden (Alliansen) har som brukligt utslagsröst. Det här accepteras inte av oppositionen. Socialdemokraterna och Miljöpartiets förslag om 19-mannanämnder skulle riskera ge ett låst parlamentariskt läge i vissa situationer och riskera att försätta landstinget utan beslutsförmåga. Detta är särskilt allvarligt i en tid av stor förändring i landstinget.

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare (KD)

Ekerölinjen ännu en pendelbåtssuccé

Den nya pendelbåten mellan Ekerö och Stockholms city är en framgång och blir permanent, med dubbelt så hög kapacitet i rusningstid. Utvecklingen

End of the road? Miljarder saknas för Tvärförbindelse Södertörn

"Det här är illa, riktigt illa", säger Karl Henriksson (KD), angående att 5,6 miljarder kronor saknas för att bygga Tvärförbindelse Södertör

120 miljoner till förlossningsvården

I det kontinuerliga arbetet för en trygg förlossningsvård presenterar Alliansen idag ett paket av åtgärder. Kapaciteten och tillgängligheten sk

Ella Bohlin efter BB-marschen i Stockholm: ”Därför är jag hoppfull”

Kristdemokraternas barn- och äldrelandstingsråd Ella Bohlin skriver i Dagens Samhälle om den uppmärksammade sommaren i den svenska förlossningsv

Medlemsmöte -1 år kvar till valet