Blocköverskridande förhandlingar strandade – Alliansen i landstinget går fram själva

17 oktober 2014

Sedan valresultatet i landstinget i Stockholm blivit känt har det skett förhandlingar inom Alliansen och över blockgränsen med Socialdemokraterna och Miljöpartiet om hur landstinget ska organiseras och styras. I dag meddelade Socialdemokraterna och Miljöpartiet att förhandlingarna är avslutade. Nu går Alliansen fram själva med ett eget förslag till landstingsfullmäktige för att få ett handlingskraftigt styre av landstinget.

Ella Bohlin (KD). Foto: Kristdemokraterna– Vi kommer lägga fram ett förslag på organisation och styrning av landstinget där alla partier får förutsättningar att bedriva politik, och där de kan följa alla viktiga ärenden och beslut. Alla partier får också ersättning för landstingsråd eller gruppledare samt politiska sekreterare för att kunna bedriva politik. Alliansen har varit mån om att nå en samsyn, säger Ella Bohlin, som föreslås som barn- och äldrelandstingsråd för Kristdemokraterna.

– Det är anmärkningsvärt att Socialdemokraterna och Miljöpartiet gör sitt yttersta för att göra landstinget handlingsförlamad i viktiga nämnder. Deras förslag riskerar att låsa landstinget och gör det mycket svårt att fatta beslut, säger Torbjörn Rosdahl (M), gruppledare.

– Landstinget står inför stora förändringar som kräver att politiken kan samla sig och ge besked till patienter, resenärer och medarbetare. Då är inte svaret att parlamentariskt låsa landstinget i fyra år. Det är inte ansvarsfullt, säger Anna Starbrink (FP) gruppledare.

– Vi hade önskat bredare samsyn över hur landstinget ska organiseras och vi beklagar att det inte gick. Nu kommer vi presentera ett förslag till fullmäktige på tisdag och nu hoppas vi att Socialdemokraternas, Miljöpartiet och Vänsterpartiet inte går ihop med Sverigedemokraterna i ett gemensamt förslag, säger Gustav Hemming (C), gruppledare.

Bakgrunden är att Alliansens bud om jämviktsdemokrati. Det ger tre 20-mannanämnder i landstinget med, som består av tio mandat till Alliansen och tio mandat till oppositionen. Ordföranden (Alliansen) har som brukligt utslagsröst. Det här accepteras inte av oppositionen. Socialdemokraterna och Miljöpartiets förslag om 19-mannanämnder skulle riskera ge ett låst parlamentariskt läge i vissa situationer och riskera att försätta landstinget utan beslutsförmåga. Detta är särskilt allvarligt i en tid av stor förändring i landstinget.

För mer information:
Simon Olsson
Pressekreterare (KD)

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4