Börja agera i bostadsfrågan, Kaplan!

Idag skriver Erik Slottner (KD) och Caroline Szyber (KD) i Metro om Miljöpartiets bristfälliga bostadspolitik:

Kaplan har tidigare hotat med att dra tillbaka en av de mest betydelsefulla reformerna för att öka utbudet inom det befintliga bostadsbeståndet, nämligen den friare hyressättningen för andrahandsuthyrning. Reformen har varit en framgång och kan ha ökat utbudet på tillgängliga lägenheter med cirka 30 procent på bara några år. Kaplan tycks nu ha tänkt om i frågan, vilket är glädjande, eftersom ett tillbakadragande av den friare hyressättningen skulle leda till ett minskat utbud och en större svart marknad.

Förutom synpunkter på alliansens reformer tycks Mehmet Kaplan sakna egna idéer. En fråga som är avgörande för bostadsbyggandet i våra storstäder är bullret. En del förändringar har gjorts för att skapa rimligare normer och för att industribuller och övrigt buller ska hanetars mer likvärdigt. Men fortfarande krävs fler förändringar för att de stora effekterna ska komma. Meningen var att nya bullernormer skulle börja gälla från 1 januari men det arbetet tycks inte brådska för Kaplan och han kan inte ge något besked om när nya förordningar kommer. Men faktum är att frågan brådskar. Nu gällande bullernormer hindrar flera tusen lägenheter att bli byggda.

Det är också oroande att Kaplan raljerar över de så kallade Attefallhusen som underlättar för villaägare att bygga småhus på sina tomter. Attefallhusen kan så klart aldrig råda bot på bostadsbristen men är ändå ett steg på vägen och som dessutom underlättar vardagen för många husägare. Men något sådant vill inte Kaplan kännas vid utan väljer istället att raljera.

Miljöpartiet har gjort ett stort nummer av att lägga ner Bromma flygplats för att istället bygga 50 000 bostäder. Dessa bostäder ska utgöra en tredjedel av de totalt 150 000 bostäder som de vill ska byggas totalt i Stockholm till 2030. Alla seriösa bedömare vet att detta är en omöjlighet men ändå upprepas denna osanning.

Läs hela artikeln här

Artikeln är även publicerad i Fastighetstidningen

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde