Bötfäll fler nedskräpare

– Det är ett stort misslyckade att så få som endast sex personer bötfälldes för nedskräpning under förra året. 2011 var det 25 personer vilket i sig var en iögonfallande låg siffra men förra året måste betraktas som ett riktigt bottennapp. Det krävs nu åtgärder för att nedskräpningslagen ska ha någon gnutta av legitimitet kvar.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, med anledning av uppgifterna om att endast sex personer bötfälldes under 2015 för att ha skräpat ner i stadsmiljön.

– Polisen säger att de inte prioriterar denna typ av brott vilket är lätt att ha förståelse för. Men att inte prioritera får inte betyda att man ser mellan fingrarna. Ett antal särskilda punktinsatser under året borde kunna ge relativt stor effekt och vid allmän patrullering bör också flera fall av nedskräpning kunna rapporteras.

– Siffrorna visar dock på behov av förändringar. Jag anser inte att det ensamt ska vara polisens ansvar att bötfälla nedskräpare. Ett sådant uppdrag bör kunna utvidgas så att även kommunala ordningsvakter kan få den befogenheten precis som kommunala parkeringsvakter idag bötfäller felparkerade bilar. På så sätt kan polisen syssla med grövre brottsbekämpning samtidigt som nedskräpningslagen får större effekt.

– Nedskräpning är allvarligt av flera skäl. Det är skadligt för miljön, det skapar otrivsamma stadsmiljöer och nedskräpade miljöer riskerar att leda till annan brottslighet. Enligt samma undersökning berättar många som arbetar med renhållning i stadsdelarna att nedskräpningen ökar. Detta måste tas på större allvar. Ett sätt vore att fler nedskräpare bötfälls enligt den lag som finns sedan 2011, avslutar Erik Slottner (KD).

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde