Bötfäll fler nedskräpare

– Det är ett stort misslyckade att så få som endast sex personer bötfälldes för nedskräpning under förra året. 2011 var det 25 personer vilket i sig var en iögonfallande låg siffra men förra året måste betraktas som ett riktigt bottennapp. Det krävs nu åtgärder för att nedskräpningslagen ska ha någon gnutta av legitimitet kvar.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, med anledning av uppgifterna om att endast sex personer bötfälldes under 2015 för att ha skräpat ner i stadsmiljön.

– Polisen säger att de inte prioriterar denna typ av brott vilket är lätt att ha förståelse för. Men att inte prioritera får inte betyda att man ser mellan fingrarna. Ett antal särskilda punktinsatser under året borde kunna ge relativt stor effekt och vid allmän patrullering bör också flera fall av nedskräpning kunna rapporteras.

– Siffrorna visar dock på behov av förändringar. Jag anser inte att det ensamt ska vara polisens ansvar att bötfälla nedskräpare. Ett sådant uppdrag bör kunna utvidgas så att även kommunala ordningsvakter kan få den befogenheten precis som kommunala parkeringsvakter idag bötfäller felparkerade bilar. På så sätt kan polisen syssla med grövre brottsbekämpning samtidigt som nedskräpningslagen får större effekt.

– Nedskräpning är allvarligt av flera skäl. Det är skadligt för miljön, det skapar otrivsamma stadsmiljöer och nedskräpade miljöer riskerar att leda till annan brottslighet. Enligt samma undersökning berättar många som arbetar med renhållning i stadsdelarna att nedskräpningen ökar. Detta måste tas på större allvar. Ett sätt vore att fler nedskräpare bötfälls enligt den lag som finns sedan 2011, avslutar Erik Slottner (KD).

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4