Bötfäll fler nedskräpare

– Det är ett stort misslyckade att så få som endast sex personer bötfälldes för nedskräpning under förra året. 2011 var det 25 personer vilket i sig var en iögonfallande låg siffra men förra året måste betraktas som ett riktigt bottennapp. Det krävs nu åtgärder för att nedskräpningslagen ska ha någon gnutta av legitimitet kvar.

Det säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus, med anledning av uppgifterna om att endast sex personer bötfälldes under 2015 för att ha skräpat ner i stadsmiljön.

– Polisen säger att de inte prioriterar denna typ av brott vilket är lätt att ha förståelse för. Men att inte prioritera får inte betyda att man ser mellan fingrarna. Ett antal särskilda punktinsatser under året borde kunna ge relativt stor effekt och vid allmän patrullering bör också flera fall av nedskräpning kunna rapporteras.

– Siffrorna visar dock på behov av förändringar. Jag anser inte att det ensamt ska vara polisens ansvar att bötfälla nedskräpare. Ett sådant uppdrag bör kunna utvidgas så att även kommunala ordningsvakter kan få den befogenheten precis som kommunala parkeringsvakter idag bötfäller felparkerade bilar. På så sätt kan polisen syssla med grövre brottsbekämpning samtidigt som nedskräpningslagen får större effekt.

– Nedskräpning är allvarligt av flera skäl. Det är skadligt för miljön, det skapar otrivsamma stadsmiljöer och nedskräpade miljöer riskerar att leda till annan brottslighet. Enligt samma undersökning berättar många som arbetar med renhållning i stadsdelarna att nedskräpningen ökar. Detta måste tas på större allvar. Ett sätt vore att fler nedskräpare bötfälls enligt den lag som finns sedan 2011, avslutar Erik Slottner (KD).

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,