Bra att kraven på taxi höjs

Taxibilar i Stockholm. Foto: "Kiki Follettosa"/Flickr (CC BY-SA)

Färdtjänst- och tillgänglighetsberedningens ordförande Karl Henriksson (KD) välkomnar att Transportstyrelsen kommer med nya krav på Stockholms taxiförare när det gäller att hitta till färdtjänstresenärers och andra kunders resmål.

Karl Henriksson (KD)– Beskedet från Transportstyrelsen i dag verkar innebära att provet i lokalkännedom blir betydligt mer långtgående, vilket jag verkligen ser som ett stort steg framåt. Det gamla provet var inte tillräckligt tufft och det här kommer att förena teori med praktik, säger Karl Henriksson.

Transportstyrelsen föreslår att teoriprovet i kartläsning ska bli modernare och att körprovet för taxilegitimation utökas med praktiskt moment för att kontrollera lokalkännedomen. Förare i Stockholm ska få göra ett teoretiskt prov i lokalkännedom.

– Provet i lokalkännedom avskaffades trots våra protester och sedan dess har vi krävt att det ska återinföras. Det här är ett glädjande besked som innebär att tryggheten för färdtjänstresenärerna kommer att öka. Man ska kunna lita på att taxichaufförerna hittar i Stockholm, säger Karl Henriksson.

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn