Budgetdebatt i Stockholms Stadshus

EwaSamuelssondebatt20nov13
Bild från direktsändningen på Stockholm.se

Ewa Samuelssons inledningstal i dagens budgetdebatt:

Det går bra för Sverige och det går bra för Stockholm. I många internationella undersökningar hamnar vi etta eller bland de första. Nu senast presenteras Sverige som världens bästa land att åldras i när man slår ihop ett antal olika parametrar. Stockholm får idag pris som årets tillväxtkommun! Det intressanta är dock att vi svenskar inte verkar kunna glädjas över det.

Att vi får så goda omdömen betyder ju inte att allt, alltid fungerar på topp utan vi ska fortsätta resan mot att bra ska bli bättre, men ändå, lite gott kan vi väl säga om Sverige och Stockholm.

Inför 2014 kan vi glädjas över stadens mycket välskötta ekonomi. Det gör att vi kan satsa och planera för inte bara 100 000 utan 140 000 nya bostäder till 2030. Det ska byggas blandade bostadsområden och efterfrågan på mindre bostäder ska tillgodoses. Den stora infrastruktursatsningen på nya tunnelbanelinjer och vägar, som Förbifart Stockholm, där vi är medfinansiärer, är helt unik och möjliggör att Stockholm kan fortsätta växa. Det påverkar rörligheten, särskilt på arbetsmarknaden, när människor på ett enklare sätt kan förflytta sig mellan bostad och arbete över längre sträckor.

Inom äldreomsorgen, inte minst på demensområdet, fortsätter satsningarna. Alla som arbetar med demenssjuka skall göra utbildningen Demens ABC. Tillgänglighet, i dess bredaste bemärkelse, ska öka i allmänhet och för enskilda personer med funktionsnedsättning i synnerhet. Det ska vara lätt att röra sig i och ha kontakt med Stockholm stad.

För oss kristdemokrater är det viktigt att tala om värderingar och att arbeta för ett samhälle med en människosyn som visar att människovärdet inte beror på om du är med i produktionen eller inte utan för att du är människa och därför ska mötas med respekt och värdighet. Det gäller också de som av olika skäl kommit till Stockholm för att hitta en bättre vardag. Det, menar jag, tål att upprepas gång på gång.

Enskilda och familjer ska ha mer att säga till om. Människors möjlighet att påverka och få större makt över sina egna liv har också ökat genom valfriheten. Politikens gränser ses hela tiden över. Beslut som hör hemma i familjen och hos enskilda ska också fattas där. Genom jobbskatteavdraget har det blivit mer pengar i de egna plånböckerna vilket också påverkar vardagen och de beslut som skall fattas där. Det är mycket märkligt att partier på vänsterkanten i stället vill höja skatten.

Människor växer med förtroende och politiken ska spegla människors förmåga att ta ett personligt ansvar.

I dag är det internationella barndagen. 24 år sedan Barnkonventionen fastställdes och Sverige skrev under strax efter. Stockholm ska vara världens bästa stad för barn och unga att växa upp i.

Familjen är den viktigaste basen. Barn har rätt att växa upp under trygga förhållanden. Att bygga relationer tar tid. Det räcker inte med kvalitetstid som en del förespråkar. Nej, det handlar om kvantitet i tid inte minst i tid för barnen. Familjer ska känna samhällets stöd. Det är därför positivt att se föräldrarnas stora gensvar på erbjudandet om föräldrastöd.

Föräldrar ska fortsatt ha stor valfrihet när det gäller val av barnomsorg. I förskolan skall särskilt småbarnsgruppernas storlek följas upp så att varje barn ges tid att bli sedd.

I kristdemokraternas Stockholm har det civila samhället en viktig plats, där möts människor i föreningsliv, idrottsklubbar, kyrkor, på föräldramöten och nattvandringar och som volontärer i olika frivilligorganisationer. Många beslut som påverkar människors vardag fattas just i dessa sammanhang där vi möts av egen fri vilja.

Människors vilja att göra gott ser vi inte minst nu vid katastrofen på Filippinerna. Den viljan ska samhället ta tillvara. En positiv samhälls-utveckling är beroende av att människor är delaktiga och tar sitt ansvar. Ett utvecklat civilsamhälle är en garant för en sådan utveckling och vi kristdemokrater vill därför se mer av det.

Till sist! Människor är inga öar. Vi finns med i olika sammanhang och vi behöver varandra. Det ska politiken hela tiden ha för ögonen.

BIFALL till KS´ förslag till beslut

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4