Buller, förskolor och hemtjänst

Igår höll kommunfullmäktige sammanträde. Erik Slottner och Sofia Modigh var aktiva i debatten. Två av de interpellationer Erik Slottner har skrivit kom upp för debatt. Dena ena interpellationen behandlade vikten av att överdäcka Södertäljevägen mellan Liljeholmen och Årstadal. En överdäckning skulle skapa möjligheter att bygga bostäder, arbetsplatser och rekreationsytor. Förslaget om överdäckning fanns också med i alliansbudgeten för 2014 och låg därmed som ett uppdrag för berörda nämnder att arbeta med. Erik frågade Karin Wanngård (S) om varför skrivningarna om att överdäcka Södertäljevägen är borttagna i majoritetens budget för 2015.

Erik Slottners andra interpellation gällde barngruppernas storlek i förskolan. Små barngrupper i förskolan är viktigt för att ge mer tid för barnen och för att fler barn ska bli sedda, bekräftade och känna sig trygga. Det pedagogiska uppdraget blir också lättare att klara av om barngrupperna är små.

Kristdemokraterna i Stockholms stadshus vill därför minska barngruppernas storlek i förskolan till max tolv barn i småbarnsgrupperna (1-3 år) och max 15 barn i övriga grupper. I ett första steg har vi avsatt 50 miljoner kronor i budgetförslaget för 2015 för att nå detta mål.

Den rödgrönrosa majoriteten fastslår i budget 2015 att antalet barn i småbarnsgrupperna inte bör vara fler än 14 barn per grupp och grupperna för de äldre barnen inte bör bestå av fler än 18 barn. Det är samma mål som Alliansen hade under föregående mandatperiod. Enligt rapporter i media kommer bland annat Kungsholmens stadsdelsnämnd inte kunna nå målen. Erik var inte nöjd med det skriftliga svar jag fick från ansvarigt borgarråd Olle Burell (S) och en debatt följde där Erik betonade vikten av små barngrupper i förskolan.

Sofia Modigh (KD) hade lämnat in en interpellation om det faktum att hemtjänstpersonal ofta saknar nyttoparkeringstillstånd. Interpellationen kom upp för debatt och besvarades av ansvarigt borgarråd Clara Lindblom (V). Avsaknad av nyttoparkeringstillstånd gör att personalen tappar tid med de äldre då de måste leta efter parkeringsplats, ibland långt ifrån den äldres bostad. I vissa fall går inte parkeringssituationen att lösa och eventuella parkeringsböter ska betalas av den anställde, en summa som ibland överstiger personalens dagsinkomst.

I några enstaka fall tillhandahåller arbetsgivare nyttoparkeringstillstånd, i de allra flesta fall är det dock upp till den enskilde arbetstagaren att lösa parkeringsproblematiken. Detta är en ohållbar situation som uppenbart snedvrider jämställdheten på Stockholms arbetsmarknad. Vill du se debatten mellan Sofia Modigh och Clara Lindblom samt Kristdemokraternas övriga anföranden så klicka på länken här och välj sedan vilka delar av debatten du vill se.

Utöver interpellationerna ställde Erik Slottner två frågor. Mehmet Kaplan (MP) har förhalat en förordning om mer flexibla bullerregeler. Erik frågade Roger Mogert (S) om han kommer att agera för att påverka Kaplan (MP) och regeringen så att förordningen införs. Mogert (S) sa att han har haft kontakt med Regeringen i denna fråga. Det skulle vara intressant att få besked om vilket svar han fick från Regeringen. Erik frågade detta i debatten, men fick inte ett tydligt svar.

Erik Slottners andra fråga var riktad till Olle Burell (S). Erik frågade varför rektorerna och skolorna inte på egen hand kan få avgöra om de vill ingå i Regeringens beslut om att upp till 100 skolor i landet på försök ska få införa betyg från fjärde klass. Burell (S) har sagt blankt nej till att skolorna i Stockholm ska få införa betyg från fjärde klass på försök. Varför har inte Burell (S) förtroende för rektorerna att de självständigt får bestämma om de vill ingå i denna försöksverksamhet? Burell (S) argumenterade främst för varför han inte vill att betyg ska införas från fjärde klass, snarare än att ge besked om varför inte respektive rektor och skola ska få avgöra frågan.

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik