Busch Thor, Bohlin och Slottner toppar Stockholms stads KD-listor

Nu presenterar nomineringskommittén sitt förslag till valsedlar för Kristdemokraterna i Stockholms stad. Ebba Busch Thor står överst för valet till riksdagen, Erik Slottner till stadshuset och Ella Bohlin till landstinget.

11 november 2017

– Överst på förslaget till riksdagslista står, som på flera håll i landet, vår partiledare Ebba Busch Thor. Hon är partiets mest kända företrädare och har sedan hon tillträdde gjort ett toppenjobb såväl internt som i debatter, säger Ulrika Hoff, nomineringskommitténs ordförande.

– Efter Ebba kommer våra två nuvarande riksdagsledamöter Caroline Szyber och Désirée Pethrus tillsammans med vår Europaparlamentariker Lars Adaktusson, som också är hemmahörande i Stockholm. Att toppa laget bredvid Ebba med dessa tre starka namn som vi har stort förtroende för kändes givet, säger Ulrika Hoff.

En enhällig nomineringskommitté står bakom förslaget men det slutliga beslutet om vilka som ska företräda partiet i valet 2018 fattas av medlemmarna vid Kristdemokraternas nomineringsstämma den 22 november. Erik Slottner som föreslås till kommunfullmäktige har varit gruppledare sedan 2014.

– Vi tror på Alliansseger i kommunen och rustar för det. Erik Slottner är en mycket kompetent företrädare för vårt parti och har ett helhjärtat engagemang för staden. Med Erik fortsatt i topp har vi byggt ett starkt team med gedigen erfarenhet och förankring i kristdemokratin. Det är kandidater som kompletterar varandra väl, både som politiker och individer, säger Ulrika Hoff.

I landstinget, där Kristdemokraterna styr tillsammans med Alliansen, har Ella Bohlin varit gruppledare sedan 2014.

– Vårt landstingsråd Ella Bohlin har under mandatperioden etablerat sig som en skicklig sjukvårdspolitiker och visat outtröttligt engagemang för uppdraget. Hon har drivit igenom viktiga kristdemokratiska reformer på sina tunga ansvarsområden för barn, kvinnor och äldre, säger Ulrika Hoff.

Riksdagslistan:

1. Erik Slottner
2. Michaela Hollis
3. David Winks
Stockholms stad har sex valkretsar i valet till kommunfullmäktige, där KD har identiska namn på de tre första placeringarna.

Landstingslistan:
1. Ella Bohlin
2. Fredrik Wallén
3. Margaretha Åkerberg
4. Jonatan Hedin
Stockholms stad har sex valkretsar i valet till landstingsfullmäktige, där KD har identiska namn på de fyra första placeringarna.

Här finns det fullständiga förslaget från nomineringskommittén >>

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt