Bussar ska inte åka ifrån resenärer

Buss åker ifrån resenär. Foto: TV4

Foto från TV4.

I dag rapporterar TV4 att ett av de vanligaste klagomålen till SL handlar om att bussar har åkt ifrån resenärer. Det här aktualiserar vårt krav på bättre bemötande från bussförarna.

Karl Henriksson (KD)– När vi pratar om bemötandet från förarna är en självklar del att människor ska kunna komma med den buss de vill åka med om de är i tid och det finns plats. Tryggheten måste öka, inte minst för barn och unga som reser med SL-trafiken, säger Karl Henriksson (KD), trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

Kristdemokraterna har föreslagit ett bemötandepris som ett första steg i att förbättra bussförarnas beteende.

– Till att börja med vill vi lyfta fram de goda exempel som finns bland bussförarna. Många förare är jättetrevliga, ger god service och väntar in resenärer som behöver extra tid. Samtidigt behöver vi titta på hur vi kan komma åt att resenärer blir frånåkta eller på annat sätt illa bemötta, för det är naturligtvis inte acceptabelt, säger Karl Henriksson.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,