Bussbolagens brott är oacceptabla

SL-bussarna ska vara tillgängliga för alla. Foto: Edmond Audran/Wikimedia Commons CC BY-SA

Stockholm den 4 oktober 2013

– Det är ett brott mot både diskrimineringslagen och avtalen med SL att inte tillmötesgå personer med funktionshinder på bussarna i Stockholmstrafiken. Den som sitter i rullstol har samma rätt att åka buss som alla andra och vi satsar mångmiljonbelopp på att alla bussar ska vara tillgängliga.

Karl Henriksson (KD)Det säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting, med anledning av uppgifterna om att bussförare inte velat hjälpa personer i rullstol ombord på bussarna. Han lovar att arbeta hårt den närmaste framtiden för att åstadkomma en förändring, så att avtal och lagar följs.

– Jag har i dag gett trafikförvaltningen i uppdrag att ta upp frågan på tisdag vid ett möte med leverantörerna av kollektivtrafiken. I nästa steg kan det bli aktuellt att revidera avtalen. Jag tänker inte låta entreprenörerna komma undan med att neka personer i behov av extra stöd den hjälp de behöver, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde