Bussbolagens brott är oacceptabla

SL-bussarna ska vara tillgängliga för alla. Foto: Edmond Audran/Wikimedia Commons CC BY-SA

Stockholm den 4 oktober 2013

– Det är ett brott mot både diskrimineringslagen och avtalen med SL att inte tillmötesgå personer med funktionshinder på bussarna i Stockholmstrafiken. Den som sitter i rullstol har samma rätt att åka buss som alla andra och vi satsar mångmiljonbelopp på att alla bussar ska vara tillgängliga.

Karl Henriksson (KD)Det säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting, med anledning av uppgifterna om att bussförare inte velat hjälpa personer i rullstol ombord på bussarna. Han lovar att arbeta hårt den närmaste framtiden för att åstadkomma en förändring, så att avtal och lagar följs.

– Jag har i dag gett trafikförvaltningen i uppdrag att ta upp frågan på tisdag vid ett möte med leverantörerna av kollektivtrafiken. I nästa steg kan det bli aktuellt att revidera avtalen. Jag tänker inte låta entreprenörerna komma undan med att neka personer i behov av extra stöd den hjälp de behöver, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar