Bussbolagens brott är oacceptabla

SL-bussarna ska vara tillgängliga för alla. Foto: Edmond Audran/Wikimedia Commons CC BY-SA

Stockholm den 4 oktober 2013

– Det är ett brott mot både diskrimineringslagen och avtalen med SL att inte tillmötesgå personer med funktionshinder på bussarna i Stockholmstrafiken. Den som sitter i rullstol har samma rätt att åka buss som alla andra och vi satsar mångmiljonbelopp på att alla bussar ska vara tillgängliga.

Karl Henriksson (KD)Det säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänstberedningen i Stockholms läns landsting, med anledning av uppgifterna om att bussförare inte velat hjälpa personer i rullstol ombord på bussarna. Han lovar att arbeta hårt den närmaste framtiden för att åstadkomma en förändring, så att avtal och lagar följs.

– Jag har i dag gett trafikförvaltningen i uppdrag att ta upp frågan på tisdag vid ett möte med leverantörerna av kollektivtrafiken. I nästa steg kan det bli aktuellt att revidera avtalen. Jag tänker inte låta entreprenörerna komma undan med att neka personer i behov av extra stöd den hjälp de behöver, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands