Bygg blå linje till Skarpnäck

Kristdemokraterna vill föra över tunnelbanans Skarpnäcksgren från grön linje till blå i samband med att den blå linjen förlängs från Kungsträdgården till Nacka.

– Det är en smart och kostnadseffektiv lösning för att öka kapaciteten för tunnelbanan till Hagsätra, Farsta och Skarpnäck med upp till 50 procent när vi ändå gör jätteinvesteringen med tunnelbana till Nacka. Det gör att tågen i rusningstid kan gå i treminuterstrafik i Söderort, säger Karl Henriksson (KD), ersättare i trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

– Med ökad turtäthet i tunnelbanan skapas förutsättningar för fler bostäder och arbetsplatser i Söderort. Stockholms län växer med nästan 40 000 invånare per år och en viktig del för att möta behoven är självklart att utveckla och förtäta i de södra stadsdelarna, säger Erik Slottner (KD), ledamot i stadsbyggnadsnämnden i Stockholms stad.

Fakta: På tunnelbanans gröna och röda linjer är passagerarantalet i rusningstid nära kapacitetstaket. På grön linje ska tre olika linjer samsas på samma spår norr om Gullmarsplan, vilket begränsar möjligheten att köra tät trafik till Skarpnäck, Farsta strand och Hagsätra. För blå linje pågår planeringen av en förlängning från Kungsträdgården. Från en planerad ny tunnelbanestation i Hammarby sjöstad är det bara mellan 1 och 2 km till såväl Gullmarsplan som Hammarbyhöjden. Om linjen till Skarpnäck istället blir en blå linje och fortsätter till Hjulsta eller Akalla via den planerade förlängningen mellan Kungsträdgården och Hammarby sjöstad kan kapaciteten för tunnelbanan till Hagsätra, Farsta strand och Skarpnäck öka med 50 procent. Med en förhållandevis begränsad tilläggsinvestering kan den samhällsekonomiska nyttan av investeringen i förlängningen av tunnelbanan till Nacka höjas väsentligt.

Lösning på plats för Danderyds barnakut

Lättakuten vid Danderyds sjukhus kommer inte att stänga vid årsskiftet utan ge vård för barn tills den nya organisationen för akutsjukvården ä

Alliansen förstärker barnmorskemottagningarna i Stockholms län med 25 miljoner kronor

Stockholms läns landsting har beslutat att satsa på barnmorskemottagningarna och skjuter till 25 miljoner kronor extra. Pengarna kommer till mottagn