Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad
Stockholm den 8 mars 2016

Bygg längdskidtunnel i Stockholm
Såhär i vasaloppstider är det många som vill träna längdskidåkning men det är inte alltid som vintervädret vill infinna sig i våra regioner. Kristdemokraternas partidistriktstyrelse föreslår nu att staden ska undersöka möjligheten att använda någon av de sprängda tunnlar som finns i Stockholm men som saknar användningsområde som skidtunnlar. Vidare bör möjligheten att bygga en skidtunnel i anslutning till Stockholms befintliga rekreationsområden undersökas.

Längdskidåkning är en träningsform som attraherar allt fler motionärer både i Sverige och i Stockholm. Normalt går det att utöva sporten from december tom mars men vissa år är dygnsmedeltemperaturen för hög för att snön ska stanna kvar, eller till och med för att det ska gå att förse konstsnöspåren runt Stockholm med konstsnö. De senaste åren har Stockholm i stor utsträckning drabbats av dessa varma temperaturer.
– En trygg och säker lösning för att garantera snötillgång är att förlägga längdskidspår i tunnlar. Där kan klimatet påverkas mer exakt och luften kylas om det behövs, därmed kan motionärer få till åkningen under hela säsongen eller till och med året om, säger Ella Bohlin som är ordförande för Kristdemokraterna i Stockholm stad.
Under bla Södermalm finns flera sprängda tunnlar som idag saknar användningsområde. I första hand bör utrönas om dessa tunnlar kan användas som skidtunnlar. I andra hand bör möjligheten att bygga en skidtunnel i anslutning till Stockholms befintliga rekreationsområden göras.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde