Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad
Stockholm den 8 mars 2016

Bygg längdskidtunnel i Stockholm
Såhär i vasaloppstider är det många som vill träna längdskidåkning men det är inte alltid som vintervädret vill infinna sig i våra regioner. Kristdemokraternas partidistriktstyrelse föreslår nu att staden ska undersöka möjligheten att använda någon av de sprängda tunnlar som finns i Stockholm men som saknar användningsområde som skidtunnlar. Vidare bör möjligheten att bygga en skidtunnel i anslutning till Stockholms befintliga rekreationsområden undersökas.

Längdskidåkning är en träningsform som attraherar allt fler motionärer både i Sverige och i Stockholm. Normalt går det att utöva sporten from december tom mars men vissa år är dygnsmedeltemperaturen för hög för att snön ska stanna kvar, eller till och med för att det ska gå att förse konstsnöspåren runt Stockholm med konstsnö. De senaste åren har Stockholm i stor utsträckning drabbats av dessa varma temperaturer.
– En trygg och säker lösning för att garantera snötillgång är att förlägga längdskidspår i tunnlar. Där kan klimatet påverkas mer exakt och luften kylas om det behövs, därmed kan motionärer få till åkningen under hela säsongen eller till och med året om, säger Ella Bohlin som är ordförande för Kristdemokraterna i Stockholm stad.
Under bla Södermalm finns flera sprängda tunnlar som idag saknar användningsområde. I första hand bör utrönas om dessa tunnlar kan användas som skidtunnlar. I andra hand bör möjligheten att bygga en skidtunnel i anslutning till Stockholms befintliga rekreationsområden göras.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun