Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad
Stockholm den 8 mars 2016

Bygg längdskidtunnel i Stockholm
Såhär i vasaloppstider är det många som vill träna längdskidåkning men det är inte alltid som vintervädret vill infinna sig i våra regioner. Kristdemokraternas partidistriktstyrelse föreslår nu att staden ska undersöka möjligheten att använda någon av de sprängda tunnlar som finns i Stockholm men som saknar användningsområde som skidtunnlar. Vidare bör möjligheten att bygga en skidtunnel i anslutning till Stockholms befintliga rekreationsområden undersökas.

Längdskidåkning är en träningsform som attraherar allt fler motionärer både i Sverige och i Stockholm. Normalt går det att utöva sporten from december tom mars men vissa år är dygnsmedeltemperaturen för hög för att snön ska stanna kvar, eller till och med för att det ska gå att förse konstsnöspåren runt Stockholm med konstsnö. De senaste åren har Stockholm i stor utsträckning drabbats av dessa varma temperaturer.
– En trygg och säker lösning för att garantera snötillgång är att förlägga längdskidspår i tunnlar. Där kan klimatet påverkas mer exakt och luften kylas om det behövs, därmed kan motionärer få till åkningen under hela säsongen eller till och med året om, säger Ella Bohlin som är ordförande för Kristdemokraterna i Stockholm stad.
Under bla Södermalm finns flera sprängda tunnlar som idag saknar användningsområde. I första hand bör utrönas om dessa tunnlar kan användas som skidtunnlar. I andra hand bör möjligheten att bygga en skidtunnel i anslutning till Stockholms befintliga rekreationsområden göras.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4

Stockholm stad och län håller Navet-utbildning