Bygg parkeringshus för att öka resandet med SL

Den här veckan skriver Karl Henriksson (KD) i lokaltidningen Mitt i om hur det kan bli lättare att åka kollektivt för jobbpendlare som är beroende av bilen. På så sätt kan kollektivtrafikresandet öka. 

Karl Henriksson är ordförande för landstinget beredning för trafikplanering och gruppledare i trafiknämnden. Så här skriver han i debattartikeln:

Bygg parkeringshus för jobbpendlarna

SL-trafiken är Stockholmsregionens blodomlopp. Men för många som ska få ihop livspusslet har även bilen en viktig roll. När man i Stockholms yttre förorter frågar vad som inte fungerar i kollektivtrafiken är ett svar som ofta dyker upp bristen någonstans att lämna bilen när man ska kliva på bussen, tunnelbanan eller pendeltåget in till city. I dag finns en överenskommelse där kommunerna står för marken för infartsparkeringar och SL bidrar med själva parkeringen. Överenskommelsen fungerar väl lite sådär, om man vill vara snäll. Det finns hög konkurrens om marken runt spårtrafikstationer. Att bygga stora markparkeringar där det till exempel skulle kunna byggas bostäder upplevs sällan som en klok markanvändning, vare sig ur ekonomisk eller ur stadsmiljömässig synvinkel.

Biltillverkare och återförsäljare satsar stort på att marknadsföra sina produkter, liksom bensinbolagen och andra som ser till att bilarna kan rulla. Så tänk dig infartsparkeringen i Farsta strand, på bekvämt avstånd till både tunnelbanan och pendeltåget. Ofta är den fullbelagd redan tidigt på morgonen. Tänk dig att vi i stället använder den här marken effektivt. Tänk dig att asfaltsplanen ersätts av ett parkeringshus i sex våningar. För ett företag som i dag spenderar mångmiljonbelopp på olika typer av marknadsföring och som uttalat vill bidra till ett hållbart resande skulle det vara attraktivt att samarbeta. Naturligtvis skulle det både invändigt och utvändigt synas vilket bolag som erbjuder resenärerna infartsparkeringen.

Samarbete med bilserviceföretag skulle på samma sätt kunna erbjuda resenären möjligheten att enkelt lämna bilen för tvätt eller verkstadsbesök. Det finns bra exempel på infartsparkeringshus i många andra storstäder.

Det är hög tid att SL och kommunerna i Stockholms län börjar tänka i nya banor när det gäller parkeringar. På så sätt kan vi på allvar få kombinationsresandet att fungera och bidra till ett ökande kollektivtrafikresande bland resenärer som i dag är beroende av bilen.

Karl Henriksson (KD)Karl Henriksson (KD)
Ordförande, beredningen för trafikplanering

 

 


”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Kristdemokraterna i Stockholms stad kräver flera insatser för att förhindra fler terrorattacker på Stockholms gator. Bland annat vill partiet att

Läs mer

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Stockholms läns landsting ska ta fram en trafikplan. Det har trafikplaneberedningen beslutat. (mer…)

Läs mer

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Den 13 och 14 juni samlas landstingsfullmäktige för att besluta om hur mer än 90 miljarder kronor ska fördelas till vård, kollektivtrafik och and

Läs mer

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Enligt en ny utvärdering från Stockholms läns landsting har fyra av fem husläkarmottagningar i länet äldremottagningar. Kristdemokraterna lovade

Läs mer

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Den 16 juni håller vår tillförordnande partiledare Jakob Forssmed partiledartal under Järva politikervecka. Givetvis ska vi kristdemokrater finnas

Läs mer

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) har kallat patientföreträdare, intresseorganisationer, fack och enskilda barnmorskor till ett stor

Läs mer

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Stockholms läns landsting förändrar en rad delar av intensivträningen för barn och vuxna med rörelsenedsättning. Bland annat ska barn få trän

Läs mer

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

För att avlasta förlossningsvården under sommarmånaderna ökar Stockholms läns landsting resurserna med 1 000 kronor extra för varje förlossnin

Läs mer

Centrum för tidigt födda barn startar i Stockholm

Alliansen startar ett kompetenscentrum för neonatalvård i Stockholm. Syftet är att öka kunskapen och motverka många av de problem som tidigt föd

Läs mer

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Stockholms läns landsting ska inrätta ett centrum på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset där barn och unga med matallergier ska kunna få mer hjä

Läs mer

tai iwin