Bygg parkeringshus för att öka resandet med SL

Den här veckan skriver Karl Henriksson (KD) i lokaltidningen Mitt i om hur det kan bli lättare att åka kollektivt för jobbpendlare som är beroende av bilen. På så sätt kan kollektivtrafikresandet öka.

Karl Henriksson är ordförande för landstinget beredning för trafikplanering och gruppledare i trafiknämnden. Så här skriver han i debattartikeln:

Bygg parkeringshus för jobbpendlarna

SL-trafiken är Stockholmsregionens blodomlopp. Men för många som ska få ihop livspusslet har även bilen en viktig roll. När man i Stockholms yttre förorter frågar vad som inte fungerar i kollektivtrafiken är ett svar som ofta dyker upp bristen någonstans att lämna bilen när man ska kliva på bussen, tunnelbanan eller pendeltåget in till city. I dag finns en överenskommelse där kommunerna står för marken för infartsparkeringar och SL bidrar med själva parkeringen. Överenskommelsen fungerar väl lite sådär, om man vill vara snäll. Det finns hög konkurrens om marken runt spårtrafikstationer. Att bygga stora markparkeringar där det till exempel skulle kunna byggas bostäder upplevs sällan som en klok markanvändning, vare sig ur ekonomisk eller ur stadsmiljömässig synvinkel.

Biltillverkare och återförsäljare satsar stort på att marknadsföra sina produkter, liksom bensinbolagen och andra som ser till att bilarna kan rulla. Så tänk dig infartsparkeringen i Farsta strand, på bekvämt avstånd till både tunnelbanan och pendeltåget. Ofta är den fullbelagd redan tidigt på morgonen. Tänk dig att vi i stället använder den här marken effektivt. Tänk dig att asfaltsplanen ersätts av ett parkeringshus i sex våningar. För ett företag som i dag spenderar mångmiljonbelopp på olika typer av marknadsföring och som uttalat vill bidra till ett hållbart resande skulle det vara attraktivt att samarbeta. Naturligtvis skulle det både invändigt och utvändigt synas vilket bolag som erbjuder resenärerna infartsparkeringen.

Samarbete med bilserviceföretag skulle på samma sätt kunna erbjuda resenären möjligheten att enkelt lämna bilen för tvätt eller verkstadsbesök. Det finns bra exempel på infartsparkeringshus i många andra storstäder.

Det är hög tid att SL och kommunerna i Stockholms län börjar tänka i nya banor när det gäller parkeringar. På så sätt kan vi på allvar få kombinationsresandet att fungera och bidra till ett ökande kollektivtrafikresande bland resenärer som i dag är beroende av bilen.

Karl Henriksson (KD)Karl Henriksson (KD)
Ordförande, beredningen för trafikplanering

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär