Bygg parkeringshus för att öka resandet med SL

Den här veckan skriver Karl Henriksson (KD) i lokaltidningen Mitt i om hur det kan bli lättare att åka kollektivt för jobbpendlare som är beroende av bilen. På så sätt kan kollektivtrafikresandet öka.

Karl Henriksson är ordförande för landstinget beredning för trafikplanering och gruppledare i trafiknämnden. Så här skriver han i debattartikeln:

Bygg parkeringshus för jobbpendlarna

SL-trafiken är Stockholmsregionens blodomlopp. Men för många som ska få ihop livspusslet har även bilen en viktig roll. När man i Stockholms yttre förorter frågar vad som inte fungerar i kollektivtrafiken är ett svar som ofta dyker upp bristen någonstans att lämna bilen när man ska kliva på bussen, tunnelbanan eller pendeltåget in till city. I dag finns en överenskommelse där kommunerna står för marken för infartsparkeringar och SL bidrar med själva parkeringen. Överenskommelsen fungerar väl lite sådär, om man vill vara snäll. Det finns hög konkurrens om marken runt spårtrafikstationer. Att bygga stora markparkeringar där det till exempel skulle kunna byggas bostäder upplevs sällan som en klok markanvändning, vare sig ur ekonomisk eller ur stadsmiljömässig synvinkel.

Biltillverkare och återförsäljare satsar stort på att marknadsföra sina produkter, liksom bensinbolagen och andra som ser till att bilarna kan rulla. Så tänk dig infartsparkeringen i Farsta strand, på bekvämt avstånd till både tunnelbanan och pendeltåget. Ofta är den fullbelagd redan tidigt på morgonen. Tänk dig att vi i stället använder den här marken effektivt. Tänk dig att asfaltsplanen ersätts av ett parkeringshus i sex våningar. För ett företag som i dag spenderar mångmiljonbelopp på olika typer av marknadsföring och som uttalat vill bidra till ett hållbart resande skulle det vara attraktivt att samarbeta. Naturligtvis skulle det både invändigt och utvändigt synas vilket bolag som erbjuder resenärerna infartsparkeringen.

Samarbete med bilserviceföretag skulle på samma sätt kunna erbjuda resenären möjligheten att enkelt lämna bilen för tvätt eller verkstadsbesök. Det finns bra exempel på infartsparkeringshus i många andra storstäder.

Det är hög tid att SL och kommunerna i Stockholms län börjar tänka i nya banor när det gäller parkeringar. På så sätt kan vi på allvar få kombinationsresandet att fungera och bidra till ett ökande kollektivtrafikresande bland resenärer som i dag är beroende av bilen.

Karl Henriksson (KD)Karl Henriksson (KD)
Ordförande, beredningen för trafikplanering

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde