Cancervården i Stockholm bättre än tidningars bild

Ledarskribenten Hanne Kjöller tar i Dagens Nyheter (10 december) upp situationen för cancervården på Karolinska Universitetssjukhuset. Det är viktigt att påpeka att cancervården i Stockholm är god. Enligt Socialstyrelsens öppna jämförelser lyckas Stockholms läns landsting väl utefter kvalitetsinidikatorerna och har den tredje bästa överlevnadsgraden för cancersjukdom för vuxna patienter, efter Halland och Jönköping.

Alliansen tar personalens oro över sin ansträngda situation på allvar. Vi gör ingen besparing på cancervården. Tvärtom satsar vi mer än någonsin på sjukvården och cancer är en av de folksjukdomar som har störst fokus i landstingets nya budget.

Att cancervården kostar mer och mer ska inte ses som ett tecken på ineffektivitet, utan är ofta en följd av ständigt mer förfinade metoder som räddar allt fler liv. Tidigare var ett cancerbesked ofta att betrakta som en dödsdom, men nu överlever lyckligtvis de allra flesta. Ofta har dessa patienter ett förhöjt vårdbehov. Det kostar mer, men ska inte ses som ineffektiv vård, utan som ett tecken på att våra satsningar på vården ger resultat.

Självfallet följer vi noggrant situationen inom cancervården genom kontakt med sjukhusledning, vårdpersonal och patienter. Som ett resultat fokuserar landstingsledningen mer på cancer än någonsin tidigare, genom ett särskilt ansvarigt landstingsråd, ett regionalt cancercentrum och utökade resurser.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte PeppareElla Bohlin (KD)
Landstingsråd med ansvar för cancervården

Läs mer: Socialstyrelsens öppna jämförelser om cancervården 2014 >>

Bilden: Faksimil från Dagens Samhälle 11 december.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde