Cancervården i Stockholm bättre än tidningars bild

Ledarskribenten Hanne Kjöller tar i Dagens Nyheter (10 december) upp situationen för cancervården på Karolinska Universitetssjukhuset. Det är viktigt att påpeka att cancervården i Stockholm är god. Enligt Socialstyrelsens öppna jämförelser lyckas Stockholms läns landsting väl utefter kvalitetsinidikatorerna och har den tredje bästa överlevnadsgraden för cancersjukdom för vuxna patienter, efter Halland och Jönköping.

Alliansen tar personalens oro över sin ansträngda situation på allvar. Vi gör ingen besparing på cancervården. Tvärtom satsar vi mer än någonsin på sjukvården och cancer är en av de folksjukdomar som har störst fokus i landstingets nya budget.

Att cancervården kostar mer och mer ska inte ses som ett tecken på ineffektivitet, utan är ofta en följd av ständigt mer förfinade metoder som räddar allt fler liv. Tidigare var ett cancerbesked ofta att betrakta som en dödsdom, men nu överlever lyckligtvis de allra flesta. Ofta har dessa patienter ett förhöjt vårdbehov. Det kostar mer, men ska inte ses som ineffektiv vård, utan som ett tecken på att våra satsningar på vården ger resultat.

Självfallet följer vi noggrant situationen inom cancervården genom kontakt med sjukhusledning, vårdpersonal och patienter. Som ett resultat fokuserar landstingsledningen mer på cancer än någonsin tidigare, genom ett särskilt ansvarigt landstingsråd, ett regionalt cancercentrum och utökade resurser.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte PeppareElla Bohlin (KD)
Landstingsråd med ansvar för cancervården

Läs mer: Socialstyrelsens öppna jämförelser om cancervården 2014 >>

Bilden: Faksimil från Dagens Samhälle 11 december.

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4