Cancervården i Stockholm bättre än tidningars bild

Ledarskribenten Hanne Kjöller tar i Dagens Nyheter (10 december) upp situationen för cancervården på Karolinska Universitetssjukhuset. Det är viktigt att påpeka att cancervården i Stockholm är god. Enligt Socialstyrelsens öppna jämförelser lyckas Stockholms läns landsting väl utefter kvalitetsinidikatorerna och har den tredje bästa överlevnadsgraden för cancersjukdom för vuxna patienter, efter Halland och Jönköping.

Alliansen tar personalens oro över sin ansträngda situation på allvar. Vi gör ingen besparing på cancervården. Tvärtom satsar vi mer än någonsin på sjukvården och cancer är en av de folksjukdomar som har störst fokus i landstingets nya budget.

Att cancervården kostar mer och mer ska inte ses som ett tecken på ineffektivitet, utan är ofta en följd av ständigt mer förfinade metoder som räddar allt fler liv. Tidigare var ett cancerbesked ofta att betrakta som en dödsdom, men nu överlever lyckligtvis de allra flesta. Ofta har dessa patienter ett förhöjt vårdbehov. Det kostar mer, men ska inte ses som ineffektiv vård, utan som ett tecken på att våra satsningar på vården ger resultat.

Självfallet följer vi noggrant situationen inom cancervården genom kontakt med sjukhusledning, vårdpersonal och patienter. Som ett resultat fokuserar landstingsledningen mer på cancer än någonsin tidigare, genom ett särskilt ansvarigt landstingsråd, ett regionalt cancercentrum och utökade resurser.

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte PeppareElla Bohlin (KD)
Landstingsråd med ansvar för cancervården

Läs mer: Socialstyrelsens öppna jämförelser om cancervården 2014 >>

Bilden: Faksimil från Dagens Samhälle 11 december.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun