Ewa Samuelsson om valet

Vid kommunfullmäktiges sammanträde igår kväll höll gruppledarna anförande där det nyss genomförda valet följdes upp. Ewa Samuelsson sa följande:

”Först vill jag passa på att gratulera den nya majoriteten till ett spännande arbete i ett växande Stockholm.

Även i detta val kan vi se hur valresultatet i mandatfördelning inte överensstämmer med ett partis totala röstetal. Vi, kristdemokrater är förstås glada för ytterligare ett mandat i fullmäktige men återigen är det vi som så att säga får betala högst antal röster/mandat och billigast kommer Sverigedemokraterna undan, 9563 röster resp 5013 röster/mandat.

Valresultatet leder förstås till många funderingar. Hur kommer det bli med valfriheten till skolan och äldreomsorgen? Blir Bromma flygplats kvar och kommer Förbifarten att byggas och hur blir det med bostadsbyggandet?

Men för mig som kristdemokrat är det mest ofattbara att i ett av världens rikaste länder och för den delen i en huvudstad med mycket god ekonomi så reageras det på att vi ska öppna våra hjärtan.

Politiken har ett ansvar att göra det som kan beslutas inom politikens gränser med bl a utbildning och arbete men att öppna sina hjärtan handlar om så mycket mer. Även i den bästa av världar kan inte politiska beslut ensamt klara integrationsfrågan utan den landar också i det civila samhället där vi alla är en del: i familjen, i föreningar, organisationer och kyrkor. Där har vi alla ett personligt ansvar. Det räcker inte att i stadens fullmäktige tala om allas lika värde men inte visa det i handling i sin egen vardag.

Många av dem som flytt till vårt land undan krig och lidande har aldrig kommit i kontakt med svenska familjer utan livet har blivit ett vi och dom.

Winston Churchill lär ha sagt: Vi försörjer oss på det vi får men skapar ett liv av det vi ger.

En del menar att politiken är alltings svar och att solidaritet visar man med höga skatter också i en kommun. Visst ger vår gemensamt finansierade välfärd en grundtrygghet men om och när vi delar vår vardag tillsammans med dem som fått lämna allt så skapar det ett annat mervärde än att säga att jag betalar hög skatt och att det räcker.

I stället för att ondgöra oss över valresultatet och peka finger, så vill jag som kristdemokrat understryka vikten av samtal om värderingar, om hur vi bemöter varandra, i skolan, i äldreomsorgen likväl som i allt dagligt arbete i stadens verksamheter också i de politiska rummen.

Stockholm är och ska fortsatt vara en öppen och välkomnande stad där den enskilda människan är i fokus.

Så vill jag också tacka Sten för ett gott och kamratligt ledarskap. Tack också till Lotta och Per och jag önskar er alla lycka till i opposition.”

Foto: Scharlotte Peppare

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040