Dags att permanenta Origo

Idag tisdag fattar Socialnämnden beslut om finansiering av Origo resurscentrum mot hedersrelaterat förtryck och våld. Enligt förslaget ska satsningen förlängas med fyra år. Kristdemokraterna vill att Socialförvaltningen undersöker möjligheten att permanenta verksamheten.

– Origo har en värdefull specialkompetens om frågor som rör hedersrelaterat förtryck och våld. Det finns en stor efterfrågan från utsatta ungdomar att få hjälp och stöd och ett behov för myndigheter och samhället i stort att höja kompetensen ytterligare. Kristdemokraterna vill därmed att verksamheten permanentas, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

Origo vänder sig till två olika målgrupper; utsatta ungdomar i åldern 13-26 år och yrkesverksamma som möter och arbetar med dessa ungdomar.

– Det är angeläget att Origos verksamhet fortgår som planerat. Det är därmed rätt att teckna avtal om förlängning. Socialförvaltningen ska därefter undersöka möjligheterna att ersätta det förlängda avtalet med en permanent lösning för Origo, säger Sofia Modigh (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Socialnämnden.

Origo resurscentrum mot hedersrelaterat förtryck och våld startade i början av 2013. Verksamheten finansieras av Stockholms läns landsting, Polismyndigheten region Stockholm samt 25 kommuner i länet. Kostnadsfördelning för Origo är beräknad på varje kommuns invånarantal. För Stockholm innebär det en kostnad på drygt 1,2 mnkr per år.

Presskontakt Markus Nyman 076-122 99 11

Foto: Scharlotte Peppare

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde