Dags att permanenta Origo

Idag tisdag fattar Socialnämnden beslut om finansiering av Origo resurscentrum mot hedersrelaterat förtryck och våld. Enligt förslaget ska satsningen förlängas med fyra år. Kristdemokraterna vill att Socialförvaltningen undersöker möjligheten att permanenta verksamheten.

– Origo har en värdefull specialkompetens om frågor som rör hedersrelaterat förtryck och våld. Det finns en stor efterfrågan från utsatta ungdomar att få hjälp och stöd och ett behov för myndigheter och samhället i stort att höja kompetensen ytterligare. Kristdemokraterna vill därmed att verksamheten permanentas, säger Erik Slottner (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus.

Origo vänder sig till två olika målgrupper; utsatta ungdomar i åldern 13-26 år och yrkesverksamma som möter och arbetar med dessa ungdomar.

– Det är angeläget att Origos verksamhet fortgår som planerat. Det är därmed rätt att teckna avtal om förlängning. Socialförvaltningen ska därefter undersöka möjligheterna att ersätta det förlängda avtalet med en permanent lösning för Origo, säger Sofia Modigh (KD), gruppledare för Kristdemokraterna i Socialnämnden.

Origo resurscentrum mot hedersrelaterat förtryck och våld startade i början av 2013. Verksamheten finansieras av Stockholms läns landsting, Polismyndigheten region Stockholm samt 25 kommuner i länet. Kostnadsfördelning för Origo är beräknad på varje kommuns invånarantal. För Stockholm innebär det en kostnad på drygt 1,2 mnkr per år.

Presskontakt Markus Nyman 076-122 99 11

Foto: Scharlotte Peppare

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny