Dags att tycka till – här är förslagen för framtidens SL

Karl Henriksson (KD)

Ska all kollektivtrafik drivas av förnybar energi och andelen som åker kollektivt öka till år 2030? Det avgörs nu när trafikförvaltningens förslag till nytt trafikförsörjningsprogram för Stockholms län skickas ut på remiss.

7 juni 2016

– De närmaste 14 åren beräknas Stockholms län växa med 600 000 personer, varav mer än 100 000 över 65 år. Vår ambition är att hela tiden bli bättre. Kollektivtrafiken är ett viktigt redskap för att nå målet att vara Europas mest attraktiva region. För att öka resandet måste kollektivtrafiken vara tillgänglig, trygg och konkurrenskraftig. Det kräver gemensamma insatser för att vi ska kunna använda resurser effektivt, miljöanpassa trafiken och förbättra säkerheten, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets beredning för trafikplanering.

Trafikförsörjningsprogrammet är Stockholmsregionens viktigaste styrdokument för att utveckla kollektivtrafiken. Politikerna i landstingets trafiknämnd kommer att väga in remissvaren när de beslutar om programmet i början av 2017. Tjänstemännens förslag säger bland annat att samhället ska ha ändrat normer till år 2030 så att samhällsutvecklingen sker utifrån kollektivtrafikens förutsättningar och inte bilens. Svarstiden pågår fram till september.

– För första gången är färdtjänsten och kollektivtrafiken på vatten med. Att bygga ett system för hela kollektivtrafiken och hela resan är ett jättearbete där det är viktigt att många synpunkter kommer fram, säger Karl Henriksson.

Mål som ska vara på plats om 14 år enligt trafikförvaltningens förslag:
* Marknadsandelen för kollektivtrafiken ska öka med 5 procentenheter (49 % i dag)
* All kollektivtrafik på land och vatten ska drivas av förnybar energi (82 % i dag)
* 100 % tillgänglighetsanpassade fordon, fartyg, stationer, hållplatser och bryggor
* Energieffektivisera med 15 % (i dag ökar energianvändningen)
* Buller: max 70 dB utomhus för alla från spårtrafiken
* Minska utsläpp av partiklar med 75 % (31 % minskning de senaste fyra åren)
* Minska utsläpp av kväveoxider med 75 % (35 % minskning de senaste fyra åren)
* 50 % av befolkningen ska ha max 45 min från dörr till dörr med kollektivtrafik, till minst 55 % av länets arbetsmarknad (36 % av befolkningen har detta i dag)

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde