Dags att tycka till – här är förslagen för framtidens SL

Karl Henriksson (KD)

Ska all kollektivtrafik drivas av förnybar energi och andelen som åker kollektivt öka till år 2030? Det avgörs nu när trafikförvaltningens förslag till nytt trafikförsörjningsprogram för Stockholms län skickas ut på remiss.

7 juni 2016

– De närmaste 14 åren beräknas Stockholms län växa med 600 000 personer, varav mer än 100 000 över 65 år. Vår ambition är att hela tiden bli bättre. Kollektivtrafiken är ett viktigt redskap för att nå målet att vara Europas mest attraktiva region. För att öka resandet måste kollektivtrafiken vara tillgänglig, trygg och konkurrenskraftig. Det kräver gemensamma insatser för att vi ska kunna använda resurser effektivt, miljöanpassa trafiken och förbättra säkerheten, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets beredning för trafikplanering.

Trafikförsörjningsprogrammet är Stockholmsregionens viktigaste styrdokument för att utveckla kollektivtrafiken. Politikerna i landstingets trafiknämnd kommer att väga in remissvaren när de beslutar om programmet i början av 2017. Tjänstemännens förslag säger bland annat att samhället ska ha ändrat normer till år 2030 så att samhällsutvecklingen sker utifrån kollektivtrafikens förutsättningar och inte bilens. Svarstiden pågår fram till september.

– För första gången är färdtjänsten och kollektivtrafiken på vatten med. Att bygga ett system för hela kollektivtrafiken och hela resan är ett jättearbete där det är viktigt att många synpunkter kommer fram, säger Karl Henriksson.

Mål som ska vara på plats om 14 år enligt trafikförvaltningens förslag:
* Marknadsandelen för kollektivtrafiken ska öka med 5 procentenheter (49 % i dag)
* All kollektivtrafik på land och vatten ska drivas av förnybar energi (82 % i dag)
* 100 % tillgänglighetsanpassade fordon, fartyg, stationer, hållplatser och bryggor
* Energieffektivisera med 15 % (i dag ökar energianvändningen)
* Buller: max 70 dB utomhus för alla från spårtrafiken
* Minska utsläpp av partiklar med 75 % (31 % minskning de senaste fyra åren)
* Minska utsläpp av kväveoxider med 75 % (35 % minskning de senaste fyra åren)
* 50 % av befolkningen ska ha max 45 min från dörr till dörr med kollektivtrafik, till minst 55 % av länets arbetsmarknad (36 % av befolkningen har detta i dag)

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos