Dags för självkörande elbilar?

Karl Henriksson (KD)

Bilar som drivs av el är en möjlighet och inte ett hot för kollektivtrafiken. Det skriver Karl Henriksson (KD), ordförande för landstingets beredning för trafikplanering, på sin blogg efter att en socialdemokratisk politiker påstått att elbilar hotar det kollektiva resandet. I stället slår Karl Henriksson ett slag för självkörande bilar.

Fokus för den moderna trafikpolitiken måste hela tiden vara att skapa möjligheter för alla slags resenärer, inte bara ”pendlare A”, som tar sig från punkt a till punkt b och tillbaka varje vardag, skriver Karl Henriksson. Elbilar är bara den ena halvan av den revolution som transportsystemet står inför. Självkörande bilar är den andra halvan. Flera av de trafikpolitiska utmaningar som ger oss mest huvudbry i dag kommer att kunna bli avhjälpta av framtidens självkörande elbilar, enligt Kristdemokraternas trafikpolitiker.

Läs hela blogginlägget här >>

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län