Dags för trådlöst internet i SL-trafiken

Karl Henriksson (KD) i tunnelbanan.

Stockholm den 24 april 2014

Kristdemokraterna i Stockholm föreslår gratis internet för kollektivtrafiken. Trafiknämnden i Stockholms läns landsting fattar på tisdag två beslut som öppnar för att inom en snar framtid göra det möjligt för resenärer att surfa under resorna.

– När vi nu uppgraderar tunnelbanevagnarna och ser över bussarnas kommunikationssystem finns möjlighet att införa trådlöst internet för resenärerna. Gratis internet skulle vara ett stort steg för att göra kollektivtrafiken mer attraktiv och underlätta för den som vill arbeta eller studera under sin resa, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

De 3G/4G-modem som finns på SL-bussarna beräknas ha bandbredd som gör att internet för resenärerna kan införas utan större kostnad. Detsamma gäller på tunnelbanans C20-vagnar. Redan i dag finns tillgång till internet på SJ-tågen, vissa expressbussar och i Malmös kollektivtrafik.

– Vi vill att de som reser kan få gratis internet så snart som möjligt. Under nästa mandatperiod vill vi även att det också ska gå att surfa på pendeltågen, pendelbåtarna och skärgårdstrafiken, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär