Dags för trådlöst internet i SL-trafiken

Karl Henriksson (KD) i tunnelbanan.

Stockholm den 24 april 2014

Kristdemokraterna i Stockholm föreslår gratis internet för kollektivtrafiken. Trafiknämnden i Stockholms läns landsting fattar på tisdag två beslut som öppnar för att inom en snar framtid göra det möjligt för resenärer att surfa under resorna.

– När vi nu uppgraderar tunnelbanevagnarna och ser över bussarnas kommunikationssystem finns möjlighet att införa trådlöst internet för resenärerna. Gratis internet skulle vara ett stort steg för att göra kollektivtrafiken mer attraktiv och underlätta för den som vill arbeta eller studera under sin resa, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

De 3G/4G-modem som finns på SL-bussarna beräknas ha bandbredd som gör att internet för resenärerna kan införas utan större kostnad. Detsamma gäller på tunnelbanans C20-vagnar. Redan i dag finns tillgång till internet på SJ-tågen, vissa expressbussar och i Malmös kollektivtrafik.

– Vi vill att de som reser kan få gratis internet så snart som möjligt. Under nästa mandatperiod vill vi även att det också ska gå att surfa på pendeltågen, pendelbåtarna och skärgårdstrafiken, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi