Dags för trådlöst internet i SL-trafiken

Karl Henriksson (KD) i tunnelbanan.

Stockholm den 24 april 2014

Kristdemokraterna i Stockholm föreslår gratis internet för kollektivtrafiken. Trafiknämnden i Stockholms läns landsting fattar på tisdag två beslut som öppnar för att inom en snar framtid göra det möjligt för resenärer att surfa under resorna.

– När vi nu uppgraderar tunnelbanevagnarna och ser över bussarnas kommunikationssystem finns möjlighet att införa trådlöst internet för resenärerna. Gratis internet skulle vara ett stort steg för att göra kollektivtrafiken mer attraktiv och underlätta för den som vill arbeta eller studera under sin resa, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden.

De 3G/4G-modem som finns på SL-bussarna beräknas ha bandbredd som gör att internet för resenärerna kan införas utan större kostnad. Detsamma gäller på tunnelbanans C20-vagnar. Redan i dag finns tillgång till internet på SJ-tågen, vissa expressbussar och i Malmös kollektivtrafik.

– Vi vill att de som reser kan få gratis internet så snart som möjligt. Under nästa mandatperiod vill vi även att det också ska gå att surfa på pendeltågen, pendelbåtarna och skärgårdstrafiken, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde