Dags för ungdomsskrapa i Kista

Erik sittande
Foto: Scharlotte Peppare

2014-01-02

− Nu när Transportstyrelsen meddelat att inflygningszonen inte kommer att hindra nya höga hus i Kista bör nästa steg tas för att göra Kista till en höghusstadsdel. Flera höga hus finns redan och Stockholms högsta bostadshus, 40 våningar, är under produktion. Nästa höga hus tycker jag ska vara en ungdomsskrapa med mindre lägenheter avsedda för studenter och ungdomar. En markanvisningstävling bör därför utlysas likt den som nyligen utlystes i Midsommarkransen.

Det säger Erik Slottner (KD), vice gruppledare för Kristdemokraterna i Stockholms stadshus och ledamot i Stadsbyggnadsnämnden, med anledning av beskeden om att uppgraderingen av Bromma flygplats inte påverkar möjlgheterna att bygga högt i bland annat Kista.

−Med Kista science tower, Victoria tower och det pågående uppförandet av det 40 våningar höga Kista tower utmärker sig Kista genom sin höga silhuett. Detta är ett kännetecken som bör förstärkas genom fler höga hus.

− Nästa steg anser jag ska vara en ungdomsskrapa. En markanvisningstävling bör därför utlysas. Villkoret för att få vara med i tävlingen ska vara att huset är minst 30 våningar högt och att det till minst hälften innehåller studentbostäder eller mindre lägenheter som unga har råd att efterfråga. En förebild för tävlingen kan vara den nyligen utlysta tävlingen för 25 smålägenheter i Midsommarkransen.

Markus Nyman

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde