Därför planerar vi en linbana i Stockholm

Linbana webb Foto Leitner Ropeways

Stockholm den 2 december 2013

En linbana mellan Zinkensdamm och Kungsholms torg kan bli verklighet i Stockholm, rapporterar Metro i dag. De resor uppe i luften som Kristdemokraterna förespråkar har visat sig vara ett billigt, effektivt och miljövänligt sätt att utveckla kollektivtrafiken.

Karl Henriksson (KD)– Linbanor diskuteras på flera håll och blir allt vanligare inom kollektivtrafiken i städer, framför allt där terrängen passar dåligt för markburna transporter. De har visat sig vara konkurrenskraftiga även på andra sträckor, eftersom det bara behövs en enda elmotor för att driva hela systemet och det är billigare att dra vajrar i luften än att lägga spår eller bygga vägar. En annan fördel är att trafiken kan gå väldigt tätt, så att man slipper långa väntetider på stationen, säger Karl Henriksson (KD), trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

Det pionjärprojekt som Kristdemokraterna planerar mellan Södermalm och Kungsholmen skulle enligt beräkningarna innebära en resa på knappt fyra minuter. Linbanorna har i regel en maxfart på cirka sex meter per sekund. Vissa typer av banor kan gå dubbelt så snabbt.

– En gondolbana över Riddarfjärden skulle minska restiden mellan Zinkensdamm och Kungsholmstorg med två tredjedelar jämfört med att åka runt med tunnelbanan. För att möta framtidens utmaningar för Stockholms transporter behöver vi tänka i nya banor, och det här är ett visionärt steg som vi tror att Stockholm är moget att ta, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde