Därför planerar vi en linbana i Stockholm

Linbana webb Foto Leitner Ropeways

Stockholm den 2 december 2013

En linbana mellan Zinkensdamm och Kungsholms torg kan bli verklighet i Stockholm, rapporterar Metro i dag. De resor uppe i luften som Kristdemokraterna förespråkar har visat sig vara ett billigt, effektivt och miljövänligt sätt att utveckla kollektivtrafiken.

Karl Henriksson (KD)– Linbanor diskuteras på flera håll och blir allt vanligare inom kollektivtrafiken i städer, framför allt där terrängen passar dåligt för markburna transporter. De har visat sig vara konkurrenskraftiga även på andra sträckor, eftersom det bara behövs en enda elmotor för att driva hela systemet och det är billigare att dra vajrar i luften än att lägga spår eller bygga vägar. En annan fördel är att trafiken kan gå väldigt tätt, så att man slipper långa väntetider på stationen, säger Karl Henriksson (KD), trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

Det pionjärprojekt som Kristdemokraterna planerar mellan Södermalm och Kungsholmen skulle enligt beräkningarna innebära en resa på knappt fyra minuter. Linbanorna har i regel en maxfart på cirka sex meter per sekund. Vissa typer av banor kan gå dubbelt så snabbt.

– En gondolbana över Riddarfjärden skulle minska restiden mellan Zinkensdamm och Kungsholmstorg med två tredjedelar jämfört med att åka runt med tunnelbanan. För att möta framtidens utmaningar för Stockholms transporter behöver vi tänka i nya banor, och det här är ett visionärt steg som vi tror att Stockholm är moget att ta, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar