Därför planerar vi en linbana i Stockholm

Linbana webb Foto Leitner Ropeways

Stockholm den 2 december 2013

En linbana mellan Zinkensdamm och Kungsholms torg kan bli verklighet i Stockholm, rapporterar Metro i dag. De resor uppe i luften som Kristdemokraterna förespråkar har visat sig vara ett billigt, effektivt och miljövänligt sätt att utveckla kollektivtrafiken.

Karl Henriksson (KD)– Linbanor diskuteras på flera håll och blir allt vanligare inom kollektivtrafiken i städer, framför allt där terrängen passar dåligt för markburna transporter. De har visat sig vara konkurrenskraftiga även på andra sträckor, eftersom det bara behövs en enda elmotor för att driva hela systemet och det är billigare att dra vajrar i luften än att lägga spår eller bygga vägar. En annan fördel är att trafiken kan gå väldigt tätt, så att man slipper långa väntetider på stationen, säger Karl Henriksson (KD), trafiknämnden i Stockholms läns landsting.

Det pionjärprojekt som Kristdemokraterna planerar mellan Södermalm och Kungsholmen skulle enligt beräkningarna innebära en resa på knappt fyra minuter. Linbanorna har i regel en maxfart på cirka sex meter per sekund. Vissa typer av banor kan gå dubbelt så snabbt.

– En gondolbana över Riddarfjärden skulle minska restiden mellan Zinkensdamm och Kungsholmstorg med två tredjedelar jämfört med att åka runt med tunnelbanan. För att möta framtidens utmaningar för Stockholms transporter behöver vi tänka i nya banor, och det här är ett visionärt steg som vi tror att Stockholm är moget att ta, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands