Därför prioriterar vi Älvsjö när tunnelbanan byggs ut

Karl Henriksson (KD)

Trots Alliansens historiska satsning på nio nya tunnelbanestationer tycker Kristdemokraterna att det är dags att gå tillbaka till ritbordet. Älvsjö måste också få tunnelbana.

– Vår prioritet är att förlänga tunnelbanan från Hagsätra till Älvsjö när den grenen av tunnelbanan konverteras till blå linje i samband med den utbyggnad som vi redan har fattat beslut om. I framtiden vill vi göra Älvsjö till en superknutpunkt för södra Stockholm genom att förlänga den nya gula linjen från Odenplan söderut ända till Älvsjö, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och en av toppkandidaterna i valet till landstinget.

Kristdemokraterna betonar att Stockholm bör ha en långsiktig plan för att möta framtidens behov av ett fungerande trafiksystem.

– Befolkningsökningen i Stockholms län gör att vi måste rusta kollektivtrafiken för ett hållbart resande i framtiden. Förutom alla möjligheter som tunnelbanan kommer att innebära för invånarna i Älvsjö kommer den att öka bytesmöjligheterna för resenärer i hela SL-trafiken, säger Karl Henriksson.

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning