Därför prioriterar vi Täby när tunnelbanan byggs ut

Karl Henriksson (KD)

Trots Alliansens historiska satsning på nio nya tunnelbanestationer tycker Kristdemokraterna att det är dags att gå tillbaka till ritbordet. Täby måste också få tunnelbana.

– Vår prioritet är att den nya gula linjen från Odenplan till Arenastaden ska fortsätta till Täby. Nordöstra Stockholm måste få bättre förutsättningar att utvecklas så att Stockholm kan fortsätta att växa. Det är orimligt att de som bor i Täby ska ha så långa restider som de har i dag, säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden och en av toppkandidaterna i valet till landstinget.

Kristdemokraterna betonar att Stockholm bör ha en långsiktig plan för att möta framtidens behov av ett fungerande trafiksystem.

– Befolkningsökningen i Stockholms län gör att vi måste rusta kollektivtrafiken för ett hållbart resande i framtiden. Förutom alla möjligheter som tunnelbanan kommer att innebära för invånarna i Täby kommer den att minska trängseln på andra tunnelbanelinjer, säger Karl Henriksson.

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun