Debatt om stadsbyggnad ikväll

Idag deltar Erik Slottner i en debatt i Kungsträdgården med Samfundet Sankt Erik om hur det framtida Stockholm ska se ut och hur vi ska bygga fler bostäder för bland annat ungdomar.

Det går att bevara Stockholms kulturhistoriska värden samtidigt som vi uppmuntrar till arkitektonisk pluralism och lekfullhet. Arkitektonisk utformning spelar stor roll för en stads varumärke. Därför får inte stadsbyggnadsdebatten bara handla om höjd och kvantitet utan måste i minst lika stor utsträckning handla om funktion och arkitektonisk gestaltning i form av till exempel färg, form, fasadmaterial och utformning av tak. Stockholm behöver inte fler gråa cementlådor i ”miljonprogramstil”.

En annan fråga som är viktig för Kristdemokraterna, utöver arkitektonisk kvalitet, är att vi bygger fler bostäder som studenter och unga har råd att bo i. Här har vi flera idéer:

• Halvera tomträttsavgälden för hyresrätter upp till 35 kvadratmeter. Detta skulle uppmuntra byggföretag att bygga mindre hyresrätter som unga har råd att bo i.

• Parkeringstalet för såväl hyresrätter som bostadsrätter under 35 kvadratmeter ska vara 0,2. Det skulle sänka kostnaderna för att bygga små lägenheter samtidigt som det ger långsiktiga spelregler för byggindustrin.

• Fler arkitekttävlingar ska utlysas med låg hyra som en avgörande faktor för utfallet. Idag pågår en sådan tävling i Midsommarkransen. Nästa arkitekttävling bör vara att bygga ett högt hus i Kista, där minst hälften av husets yta ska vara små lägenheter.

• Fler lägenheter ska reserveras åt personer under 30 år, så kallade ungdomsbostäder. Kristdemokraternas mål är att det under nästa mandatperiod ska tillkomma 2 000 nya sådana lägenheter, inom såväl befintligt bestånd som genom nyproduktion.

När det gäller bostadspolitiken i stort finns det en rad ytterligare åtgärder vi kan vidta. Till exempel införa friare hyressättning för nytecknade kontrakt, släppa in fler mindre aktörer på Stockholms bostadsmarknad, införa ett sanktionssystem mot byggföretag som inom viss tid inte utnyttjar en byggrätt trots markanvisning, koppla ihop planeringen av bostäder med infrastrukturutbyggnaden på ett tydligare sätt än idag och snabba på planprocesserna.

Mer om detta i samband med debatten ikväll!

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik