Debatt om stadsbyggnad ikväll

Idag deltar Erik Slottner i en debatt i Kungsträdgården med Samfundet Sankt Erik om hur det framtida Stockholm ska se ut och hur vi ska bygga fler bostäder för bland annat ungdomar.

Det går att bevara Stockholms kulturhistoriska värden samtidigt som vi uppmuntrar till arkitektonisk pluralism och lekfullhet. Arkitektonisk utformning spelar stor roll för en stads varumärke. Därför får inte stadsbyggnadsdebatten bara handla om höjd och kvantitet utan måste i minst lika stor utsträckning handla om funktion och arkitektonisk gestaltning i form av till exempel färg, form, fasadmaterial och utformning av tak. Stockholm behöver inte fler gråa cementlådor i ”miljonprogramstil”.

En annan fråga som är viktig för Kristdemokraterna, utöver arkitektonisk kvalitet, är att vi bygger fler bostäder som studenter och unga har råd att bo i. Här har vi flera idéer:

• Halvera tomträttsavgälden för hyresrätter upp till 35 kvadratmeter. Detta skulle uppmuntra byggföretag att bygga mindre hyresrätter som unga har råd att bo i.

• Parkeringstalet för såväl hyresrätter som bostadsrätter under 35 kvadratmeter ska vara 0,2. Det skulle sänka kostnaderna för att bygga små lägenheter samtidigt som det ger långsiktiga spelregler för byggindustrin.

• Fler arkitekttävlingar ska utlysas med låg hyra som en avgörande faktor för utfallet. Idag pågår en sådan tävling i Midsommarkransen. Nästa arkitekttävling bör vara att bygga ett högt hus i Kista, där minst hälften av husets yta ska vara små lägenheter.

• Fler lägenheter ska reserveras åt personer under 30 år, så kallade ungdomsbostäder. Kristdemokraternas mål är att det under nästa mandatperiod ska tillkomma 2 000 nya sådana lägenheter, inom såväl befintligt bestånd som genom nyproduktion.

När det gäller bostadspolitiken i stort finns det en rad ytterligare åtgärder vi kan vidta. Till exempel införa friare hyressättning för nytecknade kontrakt, släppa in fler mindre aktörer på Stockholms bostadsmarknad, införa ett sanktionssystem mot byggföretag som inom viss tid inte utnyttjar en byggrätt trots markanvisning, koppla ihop planeringen av bostäder med infrastrukturutbyggnaden på ett tydligare sätt än idag och snabba på planprocesserna.

Mer om detta i samband med debatten ikväll!

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4