Den nya tunnelbanan kommer att lyfta Life Science

Den nya tunnelbanan som presenterades för några veckor sedan kommer att göra Stockholm världsledande inom medicinsk forskning. Med tunnelbana till Hagastaden och Arenastaden skapar vi förutsättningar för att skapa världens främsta vetenskapsstad. Det skriver Karl Henriksson (KD) tillsammans med övriga Alliansen i Stockholms läns landsting i Dagens Samhälle.

Life Science, forskning inom medicin. Foto: Heidelberger Life-Science Lab/Wikimedia Commons CC BY-SA

Ny tunnelbana i Stockholm lyft för life science

Behoven av ny tunnelbana i Stockholm och i synnerhet till Hagastaden har förtjänstfullt uppmärksammats av ett aktivt näringsliv. Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar ett näringsliv som efterfrågar och bidrar till ny kollektivtrafik, nya bostäder och till att göra Stockholmsregionen världsledande inom life science.

Med Alliansens besked att bygga en ny tunnelbanelinje från Odenplan till Arenastaden via Hagastaden med möjlighet till ytterligare förlängning mot Täby bidrar vi med en central pusselbit för att kunna skapa världens främsta vetenskapsstad. Nu vill vi tillsammans med näringslivet fortsätta dialogen om vad vi kan bidra med och underlätta för att så många som möjligt ska kunna etablera sig, utveckla och bygga Hagstaden.

Stockholm är Europas snabbast växande storstadsregion, vi växer dubbelt så snabbt som Köpenhamn och sex gånger snabbare än i Paris. Landstingets senaste befolkningsrapport visar att länets samtliga 26 kommuner förväntas växa och att vi redan kring år 2045 kan spränga tremiljonersvallen. Samtidigt har investeringarna inte varit tillräckligt prioriterade och i vissa fall eftersatta. Det byggdes till exempel inte en enda kilometer spår under Socialdemokraternas senaste tid vid makten i landstinget. Detta har bland annat skapat dagens situation där stockholmarna tvingas lägga sex veckor av ett år på pendling i trafiken. För Stockholmsregionen som står för en tredjedel av Sveriges ekonomiska tillväxt är detta djupt bekymmersamt.

Därför har Alliansen i Stockholms läns landsting tillsammans med staten och berörda kommuner kommit överens om att med full finansiering bygga ut tunnelbanan för totalt 25,7 miljarder kronor i fyra olika delar: Gullmarsplan, Nacka, Hagastaden-Arenastaden och Barkarby. Det möjliggör boende som nästan motsvarar ett helt nytt Uppsala – 78 000 nya bostäder. Det lägger en viktig grund för klimatsmarta transporter och att Stockholmsregionen både ska kunna fortsätta växa och samtidigt minska koldioxidutsläppen.

En central del av det jobbskapande tillväxtarbetet är den nya framväxande Hagastaden som gränsar mellan Stockholm och Solna. Den har med sina 60 miljarder kronor beskrivits som den största investeringen i Sverige någonsin. När Hagastaden står klar 2025 kommer det att finnas 5 000 nya bostäder och 50 000 arbetsplatser inom ett område av 96 hektar. Därför är tunnelbana till Arenastaden via Hagastaden som börjar byggas 2016 och beräknas vara klar cirka 2020 respektive 2022 viktigt för att stärka framtidens vetenskapsstad.

Vi har med öppna ögon utvärderat olika trafikslag och lösningar för att försörja Hagastaden med kollektivtrafik. Bland annat har vi tidigt och bestämt avfärdat Socialdemokraternas förslag om en avgrening av gröna linjen som skulle innebära att var tredje västgående tåg togs bort. Det har också varit viktigt för oss att skapa en kapacitetsstark och robust kollektivtrafiklösning till Hagastaden som också kan genomföras och inte likt oppositionen skapa falska förhoppningar utan finansiering.

Vårt mål är att Hagastaden ska bli ett av världens främsta områden för vetenskaper som syftar till att förbättra liv och hälsa, så kallad life science. Med nära samverkan mellan högskolor, forskning och näringsliv bildas unik grund för forskning, utveckling och högspecialiserad vård av världsklass. Näringslivet investerar tre gånger mer i forskning och utveckling än vad staten gör och därför kan också Hagastaden bli en del av lösningen på en negativ forskningstrend för Sverige.

Med Alliansens besked att bygga ny tunnelbana till Arenastaden via Hagastaden är tiden mogen för att ta nästa steg med att utveckla Hagastaden ur ett sjukvårds- och forskningsperspektiv. Vi vill fortsätta samarbetet och dialogen med näringslivet om vilka behov som återstår för att ännu fler ska välja att vara en del av Hagastaden och bidra till den historiska utveckling som sker där.

Det är så vi tar ansvar för Stockholmsregionens framtid, säkerställer klimatsmarta transporter, skapar framtidens jobb och en forskning som med nära samarbete med sjukvården i Stockholm kan bli världsledande inom life science.

Torbjörn Rosdahl
finanslandstingsråd (M)

Birgitta Rydberg
sjukvårdslandstingsråd (FP)

Karl Henriksson
trafiknämnden (KD)

Gustav Hemming
miljö- och skärgårdslandstingsråd (C)

Christer G Wennerholm
trafiklandstingsråd (M)


Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Läs mer

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Läs mer

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Läs mer

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Läs mer

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk

Läs mer

Ella Bohlin och Erik Slottner deltar i minnesceremoni

Måndag den 10 april klockan 12.00 hålls det en tyst minut för att hedra offren för attacken i centrala Stockholm den 7 april.~ - Vi vill på d

Läs mer

Storsatsning på kollektivtrafiken och över 100 000 nya bostäder

Alliansen i landstinget, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentuna och staten har genom Sverigeförhandlingen kommit överens o

Läs mer

Upprörande uppgifter om vårdgivare inom gynekologin

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) reagerar kraftigt på uppgifterna i Expressen om brister hos en vårdgivare inom gynekologin. (mer…)

Läs mer

Vi tar oron från läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på stort allvar

I dag skriver 32 läkare vid Astrid Lindgrens barnsjukhus på Svenska Dagbladets debattsida om brist på vårdplatser och arbetsmiljö. Situationen de

Läs mer

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Läs mer

tai iwin