”Det är trams det Stig Nyman säger…”

Tack för omdömet, Dag Larsson! I gårdagens DN kommenterar Dag Larsson, S-ledare i Hälso- och sjukvårdsnämnden, min kommentar i onsdagens DN om att Stockholms stad, som huvudman för Koppargården i Hässelby, vill säga upp samarbetet med vård- och läkarföretaget Trygg Hälsa avseende läkarinsatserna vid Koppargården.
Jag kan förstå att omdömet slinter i dyningarna efter den s.k. Caremaskandalen. Men att, som Dag Larsson, hävda att det är landstingets vårdval för läkarinsatser i särskilda boende för äldre som behöver ändras eller skrotas eller organiseras om eller vad han nu avser, det är trams.
En annan kommentar från Dag Larsson i gårdagens DN lyder så här: ”Vi har blivit systemets fångar i stället för att se till att ge de äldre en trygg läkarservice.” Systemet han åsyftar är vårdvalet. I allt väsentligt och i de allra flesta särskilda boenden som vårdvalet omfattar i vårt landsting så fungerar vården, läkarinsatserna och relationerna mellan lokal vårdgivare och auktoriserade läkar- och vårdföretag alldeles utmärkt. Och vi definitivt inga fångar i något system. Vid det här laget borde Dag Larsson veta hur väl vårdvalsområdena faktiskt fungerar, hur tillgängligheten ökat, väntetiderna minskat etc.  På tisdag ska Dag Larsson kräva att vårdvalsystemet återkallas och organiseras om. Jag ser fram emot beskrivningen av hans motiv till att kalla min kommentar ”trams” och att det i Dag Larssons ögon är skrämmande att jag hänvisar till det i allt väsentligt välfungerande vårdvalet.

Innehållsrik vecka
I måndags hade jag förmånen att delta och lyssna till en rad intressanta inlägg i CEO Summit, arrangerat av Sweden Bio. Se mer på hemsidan: http://www.swedenbio.se/en/Registrations/CEO-Summit/
Särskilt uppmuntrande tyckte jag det var att ta del av erfarenheterna från flera unga framgångsrika entusiaster och entreprenörer. Det var en förmån att få dela med mig om vad vårt landsting faktiskt gör inom verksamhetsfältet för medlemmarna i Sweden Bio.
Årets sista landstingsfullmäktige i tisdags avlöpte utan större kontroverser. Många interpellationer besvarades och ändå har vi tio bordlagda till första mötet nästa år.
På onsdag kväll mötte patientsäkerhetskommitténs ordförande, Henry Nyhlin, och jag tillsammans med en medarbetare på Patientnämnden medlemmar i DHR Stockholms län för att informera om och samtala i frågor om patientsäkerhet. Tydligt intresse för viktiga frågor och på slutet lite samtal kring hjälpmedel. Elrullstolar i hissar och på toaletter, vändradiefrågor och var sitter pappersrullen är viktiga frågor. Fritt val av hjälpmedel är en angelägen reform, men det handlar också om vardagsfunktion tekniskt och praktiskt.
Och i går var det torsdag. Då hade jag förmånen att få medverka och delta i Hjälpmedelsinstitutets temadag om Fritt Vårdval. Vårt landsting är ju ett av tre landsting som varit med i projektet de senaste åren och som nu permanentat verksamhet. Erfarenheterna är genomgående god och med lite utvecklingsarbete, bl.a. utifrån tankarna i en offentlig utredning som publicerades i veckan, så går vi vidare.
Utöver ett lärorikt möte i morse, och idag är det fredag, om ME-vården, eller vård av personer som drabbas av ”kroniskt trötthetssyndrom” och det projekt som bedrivs inom Rehabmedicin på Danderyds sjukhus, så har större delen av dagen präglats av planering av arbetstiden fram till jul och inledningen på nästa år.

Tänkvärt citat:
” Livsglädje. Det är vad varje arbetsdag borde handla om. Och varför inte?
Tom Peters

Stig Nyman, kristdemokrat
Forsknings- och äldrelandstingsråd

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer