Det går att både värna Södra BB och bygga ut förlossningsvården

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare

I dag skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) i Dagens Samhälle om Södra BB. Den omdiskuterade situationen där omges av en strävan från såväl klinik- och sjukhusledning som en bred politisk sammanslutning för att mammor ska kunna föda tryggt och säkert.

Efter uppgifter om att ledningen för kvinnokliniken på Södersjukhuset planerar att använda två av BB Södras förlossningsrum till kvinnor med avancerade förlossningar har personalen uttryckt oro för att Södra BB:s unika modell för förlossningsvård hotas. Den uppkomna situationen är delvis ett resultat av att Alliansen har byggt ut förlossningsvården. BB Sophia, som också har en egen modell för förlossningsvården, har inneburit ett stort tillskott till Stockholm samtidigt som andelen komplicerade förlossningar har blivit större på Södersjukhusets kvinnoklinik. Vi är dock övertygade om att det både går att värna Södra BB och bygga ut förlossningsvården i Stockholms län.

Här kan du läsa debattartikeln i sin helhet:

KD: ”Finns ingen konflikt kring Södra BB” >>

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De

KD stad och län satsar på nya och gamla talanger

Kristdemokraterna i stad och län arrangerar under hösten en utbildningssatsning för partidistriktens stjärnskott. Alla partiavdelningar har fått

Alliansen förstärker vården för könsstympade kvinnor

AMEL-mottagningen på Södersjukhuset är Sveriges enda mottagning för könsstympade kvinnor. Från och med nästa år höjer den styrande Alliansen

Centrum för diabetes och patienter med MS och Parkinson har öppnat

Stockholms läns landsting samlar vården och forskningen för patienter med diabetes och patienter med MS, Parkinson och andra neurologiska sjukdomar