Det går att både värna Södra BB och bygga ut förlossningsvården

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare

I dag skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) i Dagens Samhälle om Södra BB. Den omdiskuterade situationen där omges av en strävan från såväl klinik- och sjukhusledning som en bred politisk sammanslutning för att mammor ska kunna föda tryggt och säkert.

Efter uppgifter om att ledningen för kvinnokliniken på Södersjukhuset planerar att använda två av BB Södras förlossningsrum till kvinnor med avancerade förlossningar har personalen uttryckt oro för att Södra BB:s unika modell för förlossningsvård hotas. Den uppkomna situationen är delvis ett resultat av att Alliansen har byggt ut förlossningsvården. BB Sophia, som också har en egen modell för förlossningsvården, har inneburit ett stort tillskott till Stockholm samtidigt som andelen komplicerade förlossningar har blivit större på Södersjukhusets kvinnoklinik. Vi är dock övertygade om att det både går att värna Södra BB och bygga ut förlossningsvården i Stockholms län.

Här kan du läsa debattartikeln i sin helhet:

KD: ”Finns ingen konflikt kring Södra BB” >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde