Det går att både värna Södra BB och bygga ut förlossningsvården

Ella Bohlin (KD). Foto: Scharlotte Peppare

I dag skriver barn- och äldrelandstingsrådet Ella Bohlin (KD) i Dagens Samhälle om Södra BB. Den omdiskuterade situationen där omges av en strävan från såväl klinik- och sjukhusledning som en bred politisk sammanslutning för att mammor ska kunna föda tryggt och säkert.

Efter uppgifter om att ledningen för kvinnokliniken på Södersjukhuset planerar att använda två av BB Södras förlossningsrum till kvinnor med avancerade förlossningar har personalen uttryckt oro för att Södra BB:s unika modell för förlossningsvård hotas. Den uppkomna situationen är delvis ett resultat av att Alliansen har byggt ut förlossningsvården. BB Sophia, som också har en egen modell för förlossningsvården, har inneburit ett stort tillskott till Stockholm samtidigt som andelen komplicerade förlossningar har blivit större på Södersjukhusets kvinnoklinik. Vi är dock övertygade om att det både går att värna Södra BB och bygga ut förlossningsvården i Stockholms län.

Här kan du läsa debattartikeln i sin helhet:

KD: ”Finns ingen konflikt kring Södra BB” >>

Kommentar angående problem i journalsystem för BB

Journalsystemet Obstretrix används för att överföra den gravida kvinnans och fostrets journaler från mödravården till förlossningsavdelningen.

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,