Det här lovar vi för ME-patienter

ME-patienter ska få bättre vård.

Kristdemokraterna förstår att vården för ME-sjuka i Sverige är efter övriga jämförbara länder. Det har berott dels på en tröghet hos professionen att ta till sig sjukdomens problematik, dels på en tröghet hos politikerna att ta sig an den komplexa sjukdomen.

Kristdemokraterna kan emellertid, efter att ha jobbat intensivt med ME-frågan under de senaste åren, lova följande inför kommande mandatperiod:

1. Under den första terminen 2015 kommer ett ME-centrum att öppnas i Stockholm. Vården för ME-patienter i Stockholm kommer vid detta centrum att vara biomedicinskt inriktad. Vi överväger just nu också att organisatoriskt lägga centret under neurologi för att markera detta.

2. Vården kommer bli långsiktig samt ha anknytning till biomedicinsk forskning. Det är av yttersta vikt att nya rön snabbt kan absorberas av svensk vård.

Myalgisk encephalit, ME brukar ibland benämnas kroniskt trötthetssyndrom och drabbar 40 000 personer i landet. I väntan på att gåtan ME knäcks av vetenskapen är jag uppriktig i min önskan med att Stockholm ska bli landets ledande landsting på omvårdnad, forskningssamverkan och habilitering. Jag vill också råda alla med ME att läsa på så mycket de kan själva. ME-patienter kan lära läkarna mycket, och inte minst kontakta RME-föreningen i Stockholm som är en bra hjälp i vardagen.

Stig Nyman (KD)Stig Nyman (KD)
Landstingsråd

Läs mer om hur vi infört vårdval inom ME/CFS >>

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4