Det här lovar vi för ME-patienter

ME-patienter ska få bättre vård.

Kristdemokraterna förstår att vården för ME-sjuka i Sverige är efter övriga jämförbara länder. Det har berott dels på en tröghet hos professionen att ta till sig sjukdomens problematik, dels på en tröghet hos politikerna att ta sig an den komplexa sjukdomen.

Kristdemokraterna kan emellertid, efter att ha jobbat intensivt med ME-frågan under de senaste åren, lova följande inför kommande mandatperiod:

1. Under den första terminen 2015 kommer ett ME-centrum att öppnas i Stockholm. Vården för ME-patienter i Stockholm kommer vid detta centrum att vara biomedicinskt inriktad. Vi överväger just nu också att organisatoriskt lägga centret under neurologi för att markera detta.

2. Vården kommer bli långsiktig samt ha anknytning till biomedicinsk forskning. Det är av yttersta vikt att nya rön snabbt kan absorberas av svensk vård.

Myalgisk encephalit, ME brukar ibland benämnas kroniskt trötthetssyndrom och drabbar 40 000 personer i landet. I väntan på att gåtan ME knäcks av vetenskapen är jag uppriktig i min önskan med att Stockholm ska bli landets ledande landsting på omvårdnad, forskningssamverkan och habilitering. Jag vill också råda alla med ME att läsa på så mycket de kan själva. ME-patienter kan lära läkarna mycket, och inte minst kontakta RME-föreningen i Stockholm som är en bra hjälp i vardagen.

Stig Nyman (KD)Stig Nyman (KD)
Landstingsråd

Läs mer om hur vi infört vårdval inom ME/CFS >>

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde