Det här lovar vi för ME-patienter

ME-patienter ska få bättre vård.

Kristdemokraterna förstår att vården för ME-sjuka i Sverige är efter övriga jämförbara länder. Det har berott dels på en tröghet hos professionen att ta till sig sjukdomens problematik, dels på en tröghet hos politikerna att ta sig an den komplexa sjukdomen.

Kristdemokraterna kan emellertid, efter att ha jobbat intensivt med ME-frågan under de senaste åren, lova följande inför kommande mandatperiod:

1. Under den första terminen 2015 kommer ett ME-centrum att öppnas i Stockholm. Vården för ME-patienter i Stockholm kommer vid detta centrum att vara biomedicinskt inriktad. Vi överväger just nu också att organisatoriskt lägga centret under neurologi för att markera detta.

2. Vården kommer bli långsiktig samt ha anknytning till biomedicinsk forskning. Det är av yttersta vikt att nya rön snabbt kan absorberas av svensk vård.

Myalgisk encephalit, ME brukar ibland benämnas kroniskt trötthetssyndrom och drabbar 40 000 personer i landet. I väntan på att gåtan ME knäcks av vetenskapen är jag uppriktig i min önskan med att Stockholm ska bli landets ledande landsting på omvårdnad, forskningssamverkan och habilitering. Jag vill också råda alla med ME att läsa på så mycket de kan själva. ME-patienter kan lära läkarna mycket, och inte minst kontakta RME-föreningen i Stockholm som är en bra hjälp i vardagen.

Stig Nyman (KD)Stig Nyman (KD)
Landstingsråd

Läs mer om hur vi infört vårdval inom ME/CFS >>

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt