Det lönar sig att klaga på vården

Eva Lannerö (KD).

Stockholm den 14 maj 2013

När sjukhusen i Stockholm får klagomål från patienter tar de till sig missnöjet och arbetar för att förbättra bemötandet. Det visar den granskning som patientnämnden i Stockholms läns landsting nyligen har avslutat.

– Vårdgivarna tar glädjande nog till många åtgärder för att förbättra bemötandet. Det handlar om allt från introduktion för nyanställda till att genomföra och följa upp patientenkäter. Det här visar hur viktigt det är att anmäla felaktigt bemötande i vården så att vi kan åtgärda problem, säger patientnämndens ordförande Eva Lannerö (KD).

Patientnämnden startade ett så kallat principärende i höstas, eftersom antalet klagomål på bemötande inte har minskat de senaste åren. Vårdens verksamheter, både landstingsdrivna och privata, skulle rapportera hur de arbetar för att förbättra bemötandet.

De ärenden som rör bemötande utgör tolv procent av samtliga ärenden till patientnämnden. En stor majoritet handlar om bristande empati. Kvinnor är överrepresenterade bland patienterna.

– Vi ser allvarligt på den här typen av ärenden, eftersom bemötandet kan ha betydelse för patientsäkerheten och hela sjukdomsförloppet. Genom att undvika missförstånd och bemöta patienter med respekt blir människor fortare friska. Dessutom får vi en mer jämlik vård, säger Eva Lannerö.
För mer information:
Simon Olsson

I dag får SL en ny taxa och tar bort zonerna

Kristdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Liberalerna och Centerpartiet i Stockholms läns landsting tecknade i våras en överenskommelse om kol

Ökat stöd till barn med autismspektrumdiagnos

Under 2017 bygger Stockholms läns landsting ut stödet från habiliteringen så att alla barn och unga till och med 18 år med autismspektrumdiagnos,

Landstingets nya krav: Mer delaktighet för personer med funktionsnedsättning

Den 1 januari ska alla som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting ha ett normkritiskt förhållningssätt. Det är en del av landstingets n

”Skicka ut kallelse om att ge blod”

Blodcentralen i Stockholm berättar att det behövs mer blod inför jul- och nyårshelgerna. Kristdemokraterna vill göra påfyllningen av blodlagren

Ny tidsplan för vårdval geriatrik

Det nya vårdvalet för geriatriken i Stockholms läns landsting kommer inte att starta i januari 2018 som planerat. Orsaken är bland annat att lands