Dialog med idéburen sektor

Överenskommelsen20140221

Ewa Samuelsson och Anna König-Jerlmyr höll inledningsanföranden vid ett seminarium om överenskommelsen mellan Stockholms stad och den idéburna sektorn. Seminariet hölls på Ersta konferens.

Regeringen fattade ett beslut i oktober 2008 om en överenskommelse mellan regeringen, idéburna organisationer inom det sociala området och Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Därmed blev det tydligt att politiken verkligen vill erkänna det civila samhällets betydelse. Parterna i överenskommelsen enades om ett antal principer som ska utveckla relationerna och tydliggöra rollerna dem emellan. Under ett års tid ägde en dialog rum under ledning av regeringens representant Peter Örn. Ett hundratal organisationer omfattades av dialogen där även SKL deltog.

Sommaren 2010 initierade Ewa Samuelsson tillsammans med dåvarande socialborgarrådet Ulf Kristersson en dialogprocess för att skapa en lokal överenskommelse med den idéburna sektorn. Därefter togs ett utkast till en överenskommelse fram som skickades på remiss till de olika organisationerna.

Kommunfullmäktige godkände Överenskommelsen i juni 2012. I september samma år hölls en signeringsceremoni i Gyllene Salen i Stockholms Stadshus där ett 60-tal organisationer medverkade.

Vid dagens seminarium tog Ewa upp att den värdegrund, med den enskilda människan i centrum, som många idéburna organisationer har som utgångspunkt för sina verksamheter är viktig att se och lära av. Det är vidare viktigt att vi förvaltar, vårdar och på sikt utvecklar överenskommelsen.

Ny mottagning för assisterad befruktning öppnar i Solna strand

Solna och Sundbyberg får en ny mottagning som hjälper människor som har svårt att få barn. Förra veckan beslutade Alliansen att godkänna den ny

Stockholm först med fokusrapport för den dolda kvinnosjukdomen lipödem

Alliansen i Stockholms läns landsting uppmärksammar situationen för kvinnor som drabbas av den kroniska och ofta smärtsamma sjukdomen lipödem. De