Dialog med idéburen sektor

Överenskommelsen20140221

Ewa Samuelsson och Anna König-Jerlmyr höll inledningsanföranden vid ett seminarium om överenskommelsen mellan Stockholms stad och den idéburna sektorn. Seminariet hölls på Ersta konferens.

Regeringen fattade ett beslut i oktober 2008 om en överenskommelse mellan regeringen, idéburna organisationer inom det sociala området och Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. Därmed blev det tydligt att politiken verkligen vill erkänna det civila samhällets betydelse. Parterna i överenskommelsen enades om ett antal principer som ska utveckla relationerna och tydliggöra rollerna dem emellan. Under ett års tid ägde en dialog rum under ledning av regeringens representant Peter Örn. Ett hundratal organisationer omfattades av dialogen där även SKL deltog.

Sommaren 2010 initierade Ewa Samuelsson tillsammans med dåvarande socialborgarrådet Ulf Kristersson en dialogprocess för att skapa en lokal överenskommelse med den idéburna sektorn. Därefter togs ett utkast till en överenskommelse fram som skickades på remiss till de olika organisationerna.

Kommunfullmäktige godkände Överenskommelsen i juni 2012. I september samma år hölls en signeringsceremoni i Gyllene Salen i Stockholms Stadshus där ett 60-tal organisationer medverkade.

Vid dagens seminarium tog Ewa upp att den värdegrund, med den enskilda människan i centrum, som många idéburna organisationer har som utgångspunkt för sina verksamheter är viktig att se och lära av. Det är vidare viktigt att vi förvaltar, vårdar och på sikt utvecklar överenskommelsen.

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi

Budgeten för 2018: Så mycket pengar får vården och kollektivtrafiken

En attraktiv, hållbar och växande Stockholmsregion med frihet för invånarna. Det är målet när Alliansen i Stockholms läns landsting presentera

Så hjälper vi barn med ADHD bättre

Genom att olika delar av samhället hjälps åt kan barn som har ADHD få bättre och bättre förutsättningar. Det skriver barn- och äldrelandsting

”Det måste gå att freda sin mark”

Kojor, tält och husvagnar. Tillfälliga bosättningar på privat mark gör att ägaren inte kan använda marken. Ofta måste markägaren städa, sane

Välkomna på medlemskväll med Ebba Busch Thor

Den 10 maj har vi äran att gästas av vår partiledare Ebba Busch Thor som kommer hålla ett inspirerande anförande och mingla tillsammans med oss.

Här byggs förlossningsvården ut mest i Stockholm

Nästa år flyttar förlossningskliniken på Huddinge sjukhus till en nybyggd avdelning. De kommande åren sker den största ökningen av kapaciteten

Kunskapen om lipödem ska öka i Stockholm

Landstingsrådet Ella Bohlin (KD) har engagerat sig för de kvinnor som drabbas av lipödem. Som ansvarig för kroniska sjukdomar och kvinnosjukvårde