Djurgårdsfärjan får SL-taxa

Djurgårdsfärjan. Foto: Waxholmsbolaget

Stockholm den 16 april 2014

– Nu kommer SL:s biljetter fullt ut att gälla på Stockholms inre vattenvägar. Det är ett stort steg mot att SL-taxan ska gälla på hela skärgårdstrafiken.

Det säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden, med anledning av att trafiknämnden på nästa sammanträde beslutar att Djurgårdsfärjorna ska ha samma biljettregler som den övriga SL-trafiken även för enkelbiljetter. I dag kostar en enkelbiljett på båtarna 45 kronor medan resor i en zon kostar 25 kronor med SL:s reskassa. Kristdemokraterna arbetar för att båtresor i Stockholm ska ha samma taxa som resor på land.

Karl Henriksson (KD)– De nya reglerna kommer att göra så att staden knyts samman och att inte minst fler barn och unga får lättare att ta sig mellan Stockholms olika populära resmål. Om vi inför samma system även på Waxholmsbolagets båtar kommer skärgården på samma sätt att bli mer tillgänglig, samtidigt som vi bidrar till en mer sammanhållen region, säger Karl Henriksson.

Förändringen införs den 16 juni och beräknas kosta 15 miljoner kronor.

För mer information:
Simon Olsson

Nytt diagnoscentrum för cancer för tio miljoner

Stockholms läns landsting satsar 10,6 miljoner på ett diagnostiskt centrum för cancer vid Danderyds sjukhus. Det beslutar hälso- och sjukvårdsnä

Indikationer på avvikande mönster visar att granskning av journaler är viktig

Alliansen i Stockholms läns landsting välkomnar att hälso- och sjukvårdsförvaltningen granskar 400 journaler extra för att undersöka misstänkt

Vi kampanjar i Kungsträdgården 18 mars!

Imorgon kampanjar Kristdemokraterna i Stockholms stad i Kungsträdgården kl. 12:00! Erik Slottner, borgarråd, och Caroline Szyber, riksdagsledamot,

Bättre färdtjänst efter åtgärder

Efter att landstinget och taxiföretagen satte in åtgärder mot problemen i färdtjänsten i Stockholms län går det att se tendenser till att utvec

Högre ambitioner för att följa upp vården i Stockholm

Alliansen i Stockholms läns landsting ökar uppföljningen av att landstingets pengar används på rätt sätt genom att stärka uppföljningen av v

”Skattepengar ska inte gå till att hylla rånare”

Stiftelsen Mångkulturellt centrum i Botkyrka, som får 1,4 miljoner i verksamhetsstöd av Stockholms läns landsting i år, har medverkat till en vä

Bygg längdskidtunnel i Stockholm

Pressmeddelande Kristdemokraterna i Stockholm stad Stockholm den 8 mars 2016 Bygg längdskidtunnel i Stockholm Såhär i vasaloppstider är de

Lång väg kvar att gå på Internationella kvinnodagen

I dag den 8 mars är det den Internationella kvinnodagen. Ella Bohlin (KD) som har ansvar för kvinnosjukvården i Stockholms län över att mycket h

Ny partiavdelning och nya ordföranden!

Nu har alla partiavdelningar i Stockholms stad haft sina respektive årsmöten! Vi vill därför passa på att flagga för den nya avdelningen "Jär

Alliansen fortsatt större än rödgröna i ny mätning

Novus har för Stockholms Tidningens räkning frågat 1 100 personer i Stockholms län om deras sympatier i landstingsvalet. Allianspartierna samlar 4