Djurgårdsfärjan får SL-taxa

Djurgårdsfärjan. Foto: Waxholmsbolaget

Stockholm den 16 april 2014

– Nu kommer SL:s biljetter fullt ut att gälla på Stockholms inre vattenvägar. Det är ett stort steg mot att SL-taxan ska gälla på hela skärgårdstrafiken.

Det säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden, med anledning av att trafiknämnden på nästa sammanträde beslutar att Djurgårdsfärjorna ska ha samma biljettregler som den övriga SL-trafiken även för enkelbiljetter. I dag kostar en enkelbiljett på båtarna 45 kronor medan resor i en zon kostar 25 kronor med SL:s reskassa. Kristdemokraterna arbetar för att båtresor i Stockholm ska ha samma taxa som resor på land.

Karl Henriksson (KD)– De nya reglerna kommer att göra så att staden knyts samman och att inte minst fler barn och unga får lättare att ta sig mellan Stockholms olika populära resmål. Om vi inför samma system även på Waxholmsbolagets båtar kommer skärgården på samma sätt att bli mer tillgänglig, samtidigt som vi bidrar till en mer sammanhållen region, säger Karl Henriksson.

Förändringen införs den 16 juni och beräknas kosta 15 miljoner kronor.

För mer information:
Simon Olsson

Kristdemokraterna i Stockholms läns landsting söker pressekreterare

Stockholms läns landsting är en av Sveriges största arbetsgivare och påverkar varje dag hundratusentals stockholmare som åker kollektivtrafik ell

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren