Djurgårdsfärjan får SL-taxa

Djurgårdsfärjan. Foto: Waxholmsbolaget

Stockholm den 16 april 2014

– Nu kommer SL:s biljetter fullt ut att gälla på Stockholms inre vattenvägar. Det är ett stort steg mot att SL-taxan ska gälla på hela skärgårdstrafiken.

Det säger Karl Henriksson (KD), gruppledare i trafiknämnden, med anledning av att trafiknämnden på nästa sammanträde beslutar att Djurgårdsfärjorna ska ha samma biljettregler som den övriga SL-trafiken även för enkelbiljetter. I dag kostar en enkelbiljett på båtarna 45 kronor medan resor i en zon kostar 25 kronor med SL:s reskassa. Kristdemokraterna arbetar för att båtresor i Stockholm ska ha samma taxa som resor på land.

Karl Henriksson (KD)– De nya reglerna kommer att göra så att staden knyts samman och att inte minst fler barn och unga får lättare att ta sig mellan Stockholms olika populära resmål. Om vi inför samma system även på Waxholmsbolagets båtar kommer skärgården på samma sätt att bli mer tillgänglig, samtidigt som vi bidrar till en mer sammanhållen region, säger Karl Henriksson.

Förändringen införs den 16 juni och beräknas kosta 15 miljoner kronor.

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk