DN debatt: Alliansen och MP tryggar vårdval Stockholm

”Avtal tryggar fritt vårdval”
DN Stockholmdebatt
16 oktober

Alliansen och Miljöpartiet i Stockholms läns landsting har nått en bred överenskommelse om Vårdval Stockholm som presenteras i dag. En gemensam utgångspunkt för oss är förståelse för hur ökad valfrihet och inflytande för patienten leder till bättre tillgänglighet, kvalitet och utbud i vården. Vårdvalet har varit en central sjukvårdspolitisk reform och med denna överenskommelse över blockgränsen tryggar vi valfriheten också i framtiden.

Bakgrunden till införandet av Vårdval Stockholm för snart fem år sedan var att det tidigare fanns ett stort missnöje med primärvården. Utbudet var begränsat, köerna långa och patienten tvingades gå till vårdcentralen där hon bodde och inte där hon själv ville. Det var ett system utformat för systemets skull och inte för patientens bästa.

Det finns i dag, efter vårdvalets införande, 40 fler vårdcentraler, tillgängligheten har ökat och köerna försvunnit. Samtidigt finns det fortfarande fler utmaningar kvar. Därför fortsätter nu alliansen och Miljöpartiet utvecklingen av Vårdval Stockholm.  Läs vidare på DN.se

Filippa Reinfeldt (M)
hälso- och sjukvårdslandstingsråd
Birgitta Rydberg (FP)
sjukvårdslandstingsråd
Stig Nyman (KD)
forsknings- och äldrelandstingsråd
Catrin Mattsson (C)
gruppledare i hälso- och sjukvårdsnämnden
Helene Öberg (MP)
hälso- och sjukvårds­politisk talesman

Skola för barn med allergi får pris

Astma- och allergiskolan på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset får Bemötandepriset från Stockholms läns landsting 2017. Teamets stöd till barn

Våga fråga om våld i nära relationer!

Att bli slagen av den du älskar. Att bli psykiskt misshandlad av den du lever med. Att bli hotad av en familjemedlem. Att tvingas uppsöka vård för

Nu inför vi alkolås på SL:s stationer

De stationer där förarna kliver av och på SL:s tåg ska få alkolås. Det gör att låsen blir billigare att installera och kan införas snabbare i

Stockholm inför vårdval för sexmottagningar

Den som behöver hjälp som rör sexualitet, sex och samlevnad eller könssjukdomar ska nu kunna välja vårdgivare genom vårdval i Stockholms län.

Alliansen höjer bidraget till ideella organisationer

Landstinget delar varje år ut bidrag till ideella organisationer som kompletterar eller förstärker hälso- och sjukvården. För 2018 höjs summan

Dags att planera för vården till 2040

Framtidens hälso- och sjukvård kräver långsiktig planering. Alliansen vill ta ansvar för framtidens utmaningar och tillsätter därför en långt