Dörrar på perrongen ska rädda liv i tunnelbanan

Karl Henriksson (KD)

Stockholm den 29 april 2014

För att minska risken för olyckor för bland andra synskadade föreslår Kristdemokraterna och Centerpartiet att tunnelbanan i Stockholm inför plattformsdörrar.

– Många personer med funktionshinder känner sig otrygga i tunnelbanan på grund av risken att falla ner på spåren. Speciellt på stationer med många resenärer finns stora säkerhetsrisker. Med plattformsdörrar kan vi öka tryggheten och rädda liv, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.

År 2012 dog tre personer i tunnelbanan. Nio allvarliga olyckor inträffade, självmordsförsök oräknade. De stationer som i första hand kan vara aktuella för plattformsdörrar är T-centralen, Slussen och Fridhemsplan.

– Ingen ska behöva dö eller bli skadad i tunnelbanan på grund av bristande säkerhet. För att öka tillgängligheten måste vi vidta åtgärder som gör att man kan resa tryggt med tunnelbanan oavsett synförmåga, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

Trygghet och en miljon fler resor per dag är målet för 2030

Tryggheten är i fokus i det nya trafikförsörjningsprogrammet för Stockholms län. Där finns ambitiösa mål: SL ska ha 1 miljon fler resor om dag

Sverigeförhandlingen bra för familjer i Stockholms län

I dag undertecknades avtalen för Sverigeförhandlingen av Stockholms läns landsting, Stockholms stad, Huddinge, Solna, Täby, Österåker, Vallentun

Landstinget vill bygga ut vården för tidigt födda barn

Sveriges största BB kan få nya lokaler för neonatalvården. Stockholms läns landsting har utrett de tidigt födda barnens behov på Södersjukhuse

Nya barnmorskor ska få avlönad introduktion

Sex månaders introduktion med lön för nyutexaminerade barnmorskor. Under de första tre månaderna går den nya barnmorskan bredvid en erfaren barn

Nu byter vi logotyp

Sedan 1996 har vi haft vår tidigare klädsel, nu svidar vi om. Nu tar vi steget och förnyar vår logotyp och vår visuella presentation. Vi är såk