Dörrar på perrongen ska rädda liv i tunnelbanan

Karl Henriksson (KD)

Stockholm den 29 april 2014

För att minska risken för olyckor för bland andra synskadade föreslår Kristdemokraterna och Centerpartiet att tunnelbanan i Stockholm inför plattformsdörrar.

– Många personer med funktionshinder känner sig otrygga i tunnelbanan på grund av risken att falla ner på spåren. Speciellt på stationer med många resenärer finns stora säkerhetsrisker. Med plattformsdörrar kan vi öka tryggheten och rädda liv, säger Karl Henriksson (KD), ordförande för färdtjänst- och tillgänglighetsberedningen.

År 2012 dog tre personer i tunnelbanan. Nio allvarliga olyckor inträffade, självmordsförsök oräknade. De stationer som i första hand kan vara aktuella för plattformsdörrar är T-centralen, Slussen och Fridhemsplan.

– Ingen ska behöva dö eller bli skadad i tunnelbanan på grund av bristande säkerhet. För att öka tillgängligheten måste vi vidta åtgärder som gör att man kan resa tryggt med tunnelbanan oavsett synförmåga, säger Karl Henriksson.

För mer information:
Simon Olsson

”Betonglejon inte tillräckligt för att skydda gatorna mot terror”

Ny plan ska förbättra Stockholms trafik

Dags att besluta om budgeten för Stockholms läns landsting

Fyra av fem vårdcentraler har KD-vallöftet äldremottagning

Jakob Forssmed håller partiledartal 16 juni

Ella Bohlin kallar till samråd kring förlossningar inför sommaren

Så ska personer med CP-skada få bättre träning

Förlossningsvården får extra pengar för sommaren

Nytt centrum ska hjälpa barn med allergi