Ebba Busch Thor och Ella Bohlin toppar Stockholms läns KD-listor

Kristdemokraterna vill skicka Ebba Busch Thor, Jakob Forssmed och Lars Adaktusson till riksdagen för Stockholms län. Det framgår av nomineringskommitténs förslag. Ella Bohlin står överst på landstingslistan.

14 november 2017

– Vi har valt personer som är kända och omtyckta samtidigt som de har god erfarenhet. Det är mycket roligt att kunna presentera vår partiledare Ebba Busch Thor som förstanamn. Hon har etablerat sig som en skicklig debattör med ett stort engagemang för landet, inte minst ett Sverige där man vill och vågar bli gammal. Ebba utgör en stjärntopp på vår riksdagslista tillsammans med vår vice partilordförande Jakob Forssmed, som är ekonomisk-politisk talesperson, och vår andre vice partiordförande Lars Adaktusson, som är Europaparlamentariker, säger nomineringskommitténs ordförande Leif Kennerberg.

Ella Bohlin som står överst på valsedeln till landstingsfullmäktige har varit landstingsråd för den styrande Alliansen sedan 2014.

– Ella Bohlin är en mycket kunnig och engagerad sjukvårdspolitiker som har gjort ett stort avtryck för förlossningsvården, barn och äldre. Hon är vår främsta kandidat till landstinget tillsammans med trafikpolitikern Karl Henriksson, som har stor kunskap och ständigt visar ett visionärt tänkande kring hur framtidens Stockholmsregion ska byggas, säger Leif Kennerberg.

De tio första namnen på riksdagslistan:

Förslag till riksdagsvalsedel 2018

1. Ebba Busch Thor, Uppsala

2. Jakob Forssmed, Sollentuna

3. Lars Adaktusson, Stockholm

4. Robert Halef, Södertälje

5. Camilla Brodin, Täby

6. Maria Fälth, Upplands Väsby

7. Marcus Jonsson, Sundbyberg

8. Carl-Johan Schiller, Lidingö

9. Caroline Szyber, Stockholm

10. Eva von Wowern, Täby